OnniBus on vuoden suurin nousija Luottamus & Maine 2025 -tutkimuksessa
Reputation and Trust Analytics (aiemmin T-Media) on julkaissut vuosittaisen valtakunnallisen Luottamus & Maine -tutkimuksen tuloksia. Tämän vuoden tutkimuksessa OnniBussin kokonaismaine nousi eniten kaikista tutkituista brändeistä. Kaikkien yritysten vuosimuutoksen keskiarvo oli +0.01, kun OnniBussin nousu oli erittäin merkittävä +0.27. OnniBussin mainetta on tutkittu vuodesta 2019 alkaen. Tämän vuoden tutkimuksessa OnniBussin kokonaismaine, sekä kunkin osa-alueen tulokset nousivat korkeammalle kuin koskaan aiemmin mittaushistoriassa.
– Vuosi sitten saimme mainetutkimuksessa kylmää kyytiä, kun olimme suurin laskija. On erittäin hienoa nähdä, että systemaattinen kehitystyömme monella osa-alueella on tuottanut tulosta myös tällä rintamalla, kun suomalaiset arvioivat nyt OnniBussin maineen yrityksen mittaushistorian parhaaksi. Tällainen nousu ei olisi ollut mahdollista ilman koko henkilöstön panosta ja siksipä haluan kiittää meidän kuljettajia, asentajia, esihenkilöitä ja asiantuntijoita, iloitsee OnniBussin toimitusjohtaja Joona Hurmerinta.
– Vuosi 2024 oli OnniBussille maineen kannalta haastava ja se näkyi viime vuoden mittauksessa. Onkin erittäin hienoa, että notkahduksesta on noustu näin nopeasti, ja vieläpä parempiin mainearvosanoihin kuin koskaan aiemmin mittaushistorian aikana, kertoo Susanna Saarenpää Reputation and Trust Analyticsiltä (aiemmin T-Media).
Suhteellisesti suurin positiivinen kehitys tapahtui neljällä osa-alueella: hallinnon, innovaatioiden, vastuullisuuden ja johdon. Nämä osa-alueet kuvaavat esimerkiksi mieltävätkö suomalaiset yrityksen uudistuvaksi, toimiiko yritys reilusti, vastuullisesti, luotettavasti ja avoimesti ja onko yritys hyvin johdettu. Korkeimmalle arvotettiin Tuotteet ja palvelut -osa-alue, joka kertoo että OnniBussin palveluita arvostetaan.
– OnniBus on kotimainen ja vastuullinen toimija, jonka punaisilla busseilla pääsee edullisesti ja luotettavasti halki Suomen. Työskentelemme jatkuvasti sen eteen, että asiakaslupauksemme, mutkatonta matkantekoa, toteutuu arjessa sekä asiakaskokemuksessa että viestinnässämme, Hurmerinta lisää.
Taustalla laaja kehitystyö ja matkustajien kuuntelu
OnniBus on vuoden 2024 alusta lähtien toteuttanut laajaa kehitysohjelmaa, joka on ulottunut läpi organisaation. Tavoitteena on olla kuluttajalle fiksu valinta ja tarjota mutkatonta matkantekoa asiakkaille. Kehityksen kohteena ovat olleet: Reitit ja aikataulut, hinnoittelu, myyntikanavat, kalusto ja asiakaspalvelu sekä markkinointi ja viestintä.
– Osana kehitysohjelmaa OnniBus on tänä vuonna rakentanut OnniKokemus-konseptin hyödyntäen valtavan määrän erilaista dataa sekä keskusteluja niin asiakkaiden kuin oman henkilöstön kanssa. Konsepti määrittelee sen miltä haluamme OnniBussin tuntuvan, näyttävän ja kuulostavan tulevaisuudessa asiakkaillemme. Se toimii kehitystekemisemme ohjenuorana tuleville vuosille, kertoo OnniBussin toimitusjohtaja Joona Hurmerinta.
Luottamus & Maine -tutkimuksella selvitetään vuosittain Suomessa toimivien yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen toteuttaa Reputation and Trust Analytics Oy (aiemmin T-Media). Vuoden 2025 tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 16.5.-16.6.2025. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 10 899 suomalaisten. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat suomalaiset. Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimus otos on muodostettu Norstat Oy:n tutkimuspaneelista.