Italian ja Ranskan rajalla
– Lunta oli vyötäröön asti…
– Se hauki oli ainakin metrin mittainen…
– Oli puuterilunta ainakin yli polvien…
– No, oli se ainakin suurin näkemäni kala…
– Monot peittyivät lumeen…
– Se vei parhaan uistimeni…
Aika samanlaisia ovat kalamiesten ja puuterilumenmetsästäjien jutut. Joka reissulla on suuri kala tai syvä lumi mielessä.
– Ei hyvältä näytä, totesin, kun lähdimme Torinon lentokentältä voimistuvassa sateessa. Jossain välissä lumihuippu vilahti, mutta matka jatkui mustenevan maan ja taivaan välissä.
Val Cenis -keskuksessa laaksossa vain lumetetut paluurinteet erottuivat muuten mustasta maisemasta.
Olisikohan ollut viisaampaa lähteä Kanarialle kalaan.
Tämä tarina on tosi!
Heräsin verhojen läpi tunkevaan auringonpaisteeseen.
Lunta oli kasautunut parvekkeen lasiovea vasten yli puoli metriä. Autojen katoilla lumi ei pöllynnyt. Ei siis tuullut.
Pessimistikin totesi:
– Tästä tulee hyvä päivä!
Ryntäsin kellarin suksivuokraamoon hakemaan vapaalaskusukset.
Pilaantunuttta lunta
kutsutaan vedeksi
Lapin jokakeväinen ongelma on vakuuttaa eteläsuomalaisille, että Pohjoisessa on metri lunta ja parhaat kelit. Se on toivoton taistelu, kun purot solisevat sulaneesta lumesta ja olut lorisee terasseilla. Sama on tilanne täälläkin. Kun Torinossa ja Pariisissa on melkein kesä, Alpeilla parhaat hiihtokelit.
Ovelta hiihtohissiin
ja rinteeltä ovelle
Laskin hotellin takaovelta suoraan gondolihissin ala-asemalle ja päivän päätteeksi rinteeltä siihen takaovelle.
Vain muutama rinne oli ehditty ajaa lumikissalla. Loput rinteet ja välimaastot tarjosivat jotain, mikä harvoin osuu kohdalle näin sopivasti: koko päivän vapaalaskua.
Itse aiheutettuun särkyyn
Seuraavan aamuna reidet parkuivat Buranaa.
Vähän ennen hiihtohissien sulkeutumista edellisenä päivänä alkoi olla mahdotonta löytää neitseellistä vitilunta, joten työkalut vaihtuivat All-mountain-suksiin. Nautiskelu sai vaihtua keskuksen laajempaan rinne- ym. tarjontaan tutustumiseen.
1,610 km = 1 £
Val Cenis on keskikokoinen ranskalainen laskettelukeskus, jota ei juuri näy millään listoilla. Artikkelit Independent ja Guardian-lehdissä ovat ohjanneet brittejä tänne.
Pakataan perhe autoon, auto laivaan, ja painetaan kaasu pohjassa esim. Val d’Iseren ja Les Deux Valleesin ohi. Siitä eteenpäin jokaisella maililla budjetti halpenee punnalla. Hotellien, hissikorttien ja ruuan hinnat sopivat lapsiperheille.
Pitkä kausi keväällä
Val Cenisin rinteet ovat kaikki pohjoisenpuoleisilla rinteillä ja säilyvät siksi lumisina pitkälle kevääseen.
Iltapäivän aurinko kuitenkin löytää tännekin, ja lounaasta hitaasti toipuvat jäävät rinneravintoloihin nuokkumaan, osa ilman paitaa.
Innokkaimmat voivat keväälläkin helposti jatkaa laskettelua ilman sohjon pelkoa hissien pysähtymiseen asti.
Metsän suojassa
Val Cenisen rinteet levittäytyvät kolmen kylän yläpuolelle ja viiden 2330-2800 metrisen huipun alapuolelle.
Itäisimmältä eli ykköshuipulta lähtevän Cupuls-rinteen metsän suojaama alaosa pysyy varjossa eikä pehmene koko päivänä. Siellä bongasin ainoat kohdat, missä kantti kieltäytyi puremasta, ja oli pakko vaihtaa lepsu tyyli aggressiivisempaan. Hyvällä lumella tämä musta/punainen rinne on polveilevana ja kaartelevana Val Cenisin parhaita.
Kiitorata lentoon ja
matalalentoon
Laskettelemalla vasempaan em. huipulta pääsee La Fema -ravintolan yläpuolelle levittäytyvälle kaikkein laajimmalle rinnealueelle. Siellä on myös eniten laskettelijoita, ja ravintola on erinomainen tapaamispaikka, jonne on lasketteluyhteys neljältä itäisimmältä huipulta. Kartalla rinteet näyttävät lyhyiltä, mutta seitsemän laskun jälkeen olin valmis salaatille ja sienikeitolle.
Gourmet-eteriointia
rinteellä
Tripadviserin arvioissa La Fema saa 4,5 tähteä viidestä. Noudan sisältä sienikeiton ja salaatin. Salaattipumpuissa on tarjolla peräti kolmenlaista kastiketta, yksi niistä sinappinen! Melkoista kehitystä sitten viime laskettelun Ranskassa. No, siitä on kolmetoista vuotta. Niin, ja kokki, baarimikko ja kassa puhuvat englantia. Voi tätä rappiota! Siis omaani, kun en enää yritä solkata ranskaa.
Jos satutat itsesi,
tee se täällä
Ravintolan luota lähtee Solert-hissi kakkoshuipulle. Hyvästä syystä paikalla päivystää ensiapuryhmä ambulanssipulkkineen. Yläaseman luona on ainoa paikka, mistä riippuliitäjät saavat lähteä liikkeelle.
Siellä on myös inne ilmarenkaalla liukujille.
Paras selfiepaikka?
Kaikkein vasemmanpuoleisinta rinnettä em. yläasemalta pääsimme hissille, joka vie kolmoshuipulle, 2800 metrin korkeuteen. Sen teräksiseltä ulokkeelta aukeaa huikea näkymä 800 metriä alemmas Mont Cenis järvelle ja aina Italiaan asti.
Jättiläisten jäljille
Täältä jatkoimme seuraavalle rinnealueelle, jonka alapäästä koiravaljakot lähtevät. Sitten nappihissi vei neloshuipulle, josta laskimme melkein järven rantaan koiravaljakkoja vastaan ja kahville Col Mont Cenisille -ravintolaan. Pilvettömällä säällä aurinko paistaa järven laaksoon aamusta iltaan.
Ravintolan luota laskimme ensin koiravaljakoiden väylän viertä, sitten Lanslebourgin kylään jyrkkää Ramasse- rinnettä, missä ennen Hannibalin tuloa vain vuorikauriit ja salametsästäjät kompastelivat
Historian oppitunti
Tuloesittelyssä olin saanut kuulla, että Ramasse-rinne oli käytössä jo 2235 vuotta sitten.
– Eihän silloin hiihdetty kuin Suomessa, kehaisin.
– Siitä kiivettiin norsulla ylämäkeen, kertoja jatkoi.
– Vuonna 218 eea. Hannibal johti sadan norsun, ja tuhansien sotilaiden sotajoukkoa Roomaan. Kolmannes joukoista putoili rotkoihin, jäi lumi- tai kivivyöryn alle tai paleltui kuoliaaksi.
Illalla guuglasin sanat Mont Cenis Pass ja History. Sieltä niitä tuhatvuotisia turisteja tulvi suorastaan:
• Julius Caesar, Asterixistakin tuttu Julle matkalla Britanniaa valloittamaan.
• Constantinus I, Rooman keisari ja Bysantin tuhatvuotisen valtakunnan perustaja.
• Kaarle Suuri (Charlemagne), myös tuhatvuotisen Pyhän Saksalais-Roomalaisen Keisarikunnan perustaja
• Leonardo da Vinci matkatavaroissaan maailman kuuluisin maalaus Mona Lisa.
Napoleonia kiitämme
Siirryin jyrkältä Ramasse-rinteeltä ns. siirtymärinteelle, joka on vain lumetettu tie. Kesällä tuhannet autoilijat sekä moottori- ja polkupyöräilijat käyttävät sitä reittinään Italian ja Ranskan välillä.
• Napoleon rakennutti tien päästäkseen maitse Italiaan.
• Napoleonin tappion jälkeen postivaunut ja vuosina 1867–1871 juna kuljetti tietä pitkin postia reitillä Lontoo–Intia.
• Myös monet ajan julkkikset, kuten taidemaalari William Turner ja kirjailija Anthony Trollope, Ranskan keisari Napoleon III:n puoliso Eugenia ja Walesin Prinssi Albert Edward matkustivat niillä Italiaan.
Mussolinin joukoille
tuli rinnekauhu
• 21.6.1940 Italia lähetti satoja hyökkäysvaunuja ja joukkojenkuljetusautoja valloittamaan Savoijin vuoristoa.
Rinteen jyrkkyys ja Maginot-linjan tulitus esti niitä laskeutumasta Val Ceniseen. Muita solia pitkin hyökkäys onnistui. 24.6. tehtiin aselepo. Hyökkääjien tappiot olivat monikymmenkertaiset puolustajiin verrattuna.
Mussolini ylisti loistavaa voittoa. Melkoinen voitto!
Aina vain länteen
Kahdella pitkällä hissilinjalla voi jatkaa viidennelle huipulle ja lasketella sieltä käsin kolmea punaista ja yhtä sinistä rinnettä.
Tältä läntisimmältä rinnealueelta voi lasketella hidasta, myös tiepohjalle lumetettua reittiä aina Termignonin kylään asti. Parasta on kuitenkin katsoa kelloa. Muuten voi tulla eteen taksikyyti, jos sellaisen saa. Skibussikin lopettaa ajot hissien sulkeutuessa.
Kotiin voi olla
pitkä matka
Nopein tapa palata itäisiin kyliin on ne kaksi hissilinjaa, joilla tultiin Lanslebourgista ja sieltä yhden tai kahden hissinousun jälkeen lasketella La Feman kautta. Jos jalat ovat saaneet tarpeekseen, La Feman luona voi raahautua gondolihissiin ja nauttia maisemista Lansevillardin kylään asti.
Itse päätin rutistaa viimeiset voimat rinteeseen. Matka oli pelkkää alamäkeä suoraan hotellin takaovelle. Sieltä piti jalat käskyttää kiipeämään portaat kerrosta ylemmäksi, missä terassibaari jo odotti töistä palaajia.
VAL CENIS
FAKTAA
1300 m – 2800 m
Rinteet 9 vihreä, 11 sininen 19 punainen 7 musta
Hiihtohissit
10-h gondoli 1 kpl
4-h gondoli 1 kpl
4-6-h tuohihissi 13 kpl
Poma vetohissi 13 kpl
yht. 36.000 nousua/vrk
HISSILIPUT
Arki- ja pyhäpäivät
Lapset / Aikuiset / Seniorit
20,50 €/ 35,50 €/ 32,00 €
6-päivän passi
45,50 €/ 175,50 €/157,00 €
Auki 17.12.2017 – 20.04.2018
päivittäin 8.30 – 16.30
Lento
esim. 3.3. – 10.3.2018
HKI-Torino-HKI KLM 254€
HKI-Lyon-Hki Air France 210 €
Juna + bussi Torinosta 144 km
Auto tai moottoripyörä
kesällä 70 km
Juna + bussi Lyonista 214 km
Teksti: Rauli Storm