Teema ohjaa suomalaisten matkaa

Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset tekevät entistä enemmän teemoitettuja matkoja. Kuva: Matka 2018.

Vuonna 2019 suomalaiset suunnittelevat matkustavansa kotimaassa ja Euroopan lähikohteissa. Ulkomaan kaupunkilomat säilyttävät suosionsa ja yhä useammat suunnittelevat matkaa tietyn teeman ympärille, selviää Matkamessujen teettämästä Lomamatkaennusteesta. Matka 2019 on avoinna yleisölle 18.-20.1.2019 Messukeskus Helsingissä.

Suomalaisten lomasuunnitelmia mittaavan Lomamatkaennusteen mukaan suomalaiset matkustavat innokkaasti myös vuonna 2019.
Kotimaan matkailun asema on vahva, ja lähes jokainen suomalainen aikoo lomailla jollain tavoin kotimaassa vuoden 2019 aikana. Suurin osa matkoista suuntautuu sukulaisten tai tuttavien luokse, myös automatkailu ja luontokohteet kiinnostavat. Ulkomaille suunnataan erityisesti Euroopan kaupunkikohteisiin ja Baltian maihin ja myös rantakohteet ja Itämeren risteilyt ovat suomalaisten matkasuunnitelmissa. Lumiset rinteet houkuttelevat suksille, sillä suomalaisia kiinnostaa aiempia vuosia enemmän ulkomaille suuntautuvat hiihtomatkat.

Lähes joka toinen ulkomaille matkustavista suunnittelee kaupunkilomaa, joka onkin ollut suosituin suomalaisten lomatyyppi vuodesta 2013 lähtien. Rantalomien viettäminen pysyy suunnitelmissa ja ulkomaille suuntautuvat kylpylälomat kiinnostavat aiempaa enemmän.
Jos voisi tehdä matkan ilman mitään rajoituksia, suomalaiset haaveilevat matkustavansa ainakin Pohjois-Amerikan tunnettuihin kaupunkeihin sekä ilmastoltaan miellyttäviin osavaltioihin, sekä kaukokohteista Australiaan, Uuteen-Seelantiin ja Japaniin. Myös Kanada ja Euroopan tutut kohteet siintävät suomalaisten haaveissa. Pieni joukko suomalaisia (6 %) ei suunnittele matkustavansa ulkomaille vuoden 2019 aikana.

Matkalta toivotaan kaupunkikohteita kulttuuri ja historia edellä

Teemamatkat ovat kasvattaneet suosiotaan vuosi vuodelta ja yhä useampi on ollut teemamatkalla tai suunnittelee sellaisen tekemistä. Teemamatkoista historiaan, luontoon ja kulttuuriin keskittyvät matkat ovat suomalaisten keskuudessa suosittuja. Lähes kolmannes suunnitteleekin kulttuurimatkaa (29 % vastaajista) tai luontomatkaa (29 % vastaajista) vuodelle 2019. Neljännes vastaavasti suunnittelee historiaan keskittyvää matkaa (26 % vastaajista), myös liikunnalliset ja jopa extreme-lomat kiinnostavat yhä useampaa suomalaista (26 % vastaajista). Teemamatkoja toteutettaessa matkatoimistojen asiantuntemusta ja osaamista käytetään aiempaa enemmän.

-Suomalaiset suunnittelevat matkustavansa vuoden 2019 aikana enemmän kuin edellisenä vuotena. Matkasuunnitelmien toteutumista puoltaa se, että useampi kuin kolme neljästä (86 %) arvioi käyttävänsä rahaa matkailuun enemmän tai saman verran kuin edellisenä vuonna. Matkailuun aiempaa enemmän rahaa aikovat käyttää erityisesti 35–65 –vuotiaat sekä edellisvuosina paljon matkustaneet, kertoo Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Matkatoimistot ja matkailupalveluiden tuottajat apuna

Lomamatkan varaamisessa suomalaiset luottavat yhä enemmän matkapalveluyritysten ja matkatoimistojen palveluihin. 66 % varaa matkansa lento-, laiva-, juna- ja bussiyhtiöiden sivujen kautta. Matkatoimistojen sivuja lomamatkan varaamiseen puolestaan käyttää 43 % vastaajista. Suurin osa majoituksesta varataan puolestaan hotellien ja muiden matkapalveluiden myynti- tai vertailusivustoilta tai suoraan hotellien omilta sivuilta.

-Valtaosa suomalaisten lomamatkoihin liittyvistä palveluista varataan edelleen matkapalvelujen tuottajien tai matkatoimistojen kautta. Etenkin on hienoa huomata, että kaikenikäiset matkustajat käyttävät matkatoimistojen palveluita matkojensa varaamiseen. Teemamatkojen toteutuksessa matkatoimistojen apuun luotetaan jopa aiempaa enemmän ja myös kaikkein nuorimmissa haastateltujen ryhmässä, iloitsee Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Lomamatkaennusteessa kysyttiin myös viime vuoden toteutuneista matkoista. Vastaajista 57 % kertoi tehneensä vuoden 2018 aikana yhden tai kaksi matkaa, ja keskimäärin suomalaiset tekivät vuoden aikana vajaa kolme ulkomaan lomamatkaa. Tehtyjen matkojen määrään vaikuttaa iän tai sukupuolen kaltaisten demografisten tekijöiden sijaan eniten into ja halu matkustaa.