Talvilomaan halutaan luksusta

Neljän ja viiden tähden hotellit kasvattavat suosiotaan, viestitetään Aurinkomatkoilta.

Talvilomien määrää lisättiin tälle kaudelle noin kuusi prosenttia ja helmi-maaliskuun huippusesonkiin ajoittuvia matkoja on varattu reilut seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Erityisen suosittuja ovat olleet neljän ja viiden tähden hotellit.

Kolmen tähden hotellit ovat perinteisesti olleen suosittuja hyvän hinta- ja laatusuhteen vuoksi, mutta tänä vuonna neljän ja viiden tähden hotelleja on varattu huomattavasti enemmän kuin viime vuonna.

– Sen lisäksi, että lomia varataan nyt erittäin paljon, lomaan halutaan myös satsata entistä enemmän, kertoo Aurinkomatkojen tuotteesta vastaava johtaja Pekka Antila .

Sanonta, että lomalla majoituksella ei ole niin väliä, kun lomaa ei vietä hotellissa, ei varausten perusteella pidä nyt paikkaansa. Moni haluaa majoittua lomalla pieniin, tyylikkäisiin design- ja boutique-hotelleihin, jotka tarjoavat yksilöllisempää majoitusta ja palveluja kuin isot hotelliketjut.

– Viiden tähden SPA-hotellit Kaukoidässä ovat myös suosittuja ja lisää luksusta lomaan saadaan varaamalla lennoille businessluokan paikat ja lentoasemille yksityiskuljetukset.

Vielä ei kannata heittää rantapyyhettä kehään

Vilkkaimpien talvilomaviikkojen matkatarjonta alkaa käydä vähiin ja helmikuun puolenvälin lähdöistä on myyty jo noin 90 prosenttia. Ensimmäiset lomat tälle talvelle varattiin Aurinkomatkoilta jo vuosi sitten.

– Vielä on kuitenkin mahdollisuus päästä aurinkoon, sillä paikkoja on jäljellä Kanariansaarille, Thaimaahan ja Espanjan Costa del Soliin, tosin suosituimmissa hotelleissa ei välttämättä kaikissa lomakohteissa ole enää tilaa.

Lomien vilkas kysyntä näyttää jatkuvan kesää kohti, sillä ensi kesän lomia on varattu yli 30 prosenttia enemmän viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Ensi kesän lomakohteiden kärkikaksikon muodostavat tällä hetkellä Hania ja Rodoksen kaupunki. Tammikuun loppupuolelle ajoittuvat Matkamessut vauhdittavat lomamyyntiä mm. hyvillä tarjouksilla.

– Verkkokaupassamme vieraili toissa päivänä lähes 100 000 asiakasta ja myyntimme ylitti kaikkien aikojen ennätyksen, sanoo Pekka Antila.