Suomen matkailu jatkoi viime vuonna kasvuaan edellisvuoden ennätystasosta. Ulkomaiset yöpymiset kasvoivat 1,3 prosenttia vaikuttavaan 6,8 miljoonaan. Matkailuteollisuus on hyvässä nosteessa ja Suomella on paljon potentiaalia nousta pohjoismaiden houkuttelevimmaksi matkakohteeksi.
Haastavasta maailmantilanteesta huolimatta ulkomaiset yöpymiset jatkoivat kasvuaan ja nousivat uuteen ennätyslukemaan. Tämä oli jatkoa edellisvuoteen, jolloin ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi lähes miljoonalla.
-Suomen matkailuteollisuus on kyennyt ylläpitämään – ja myös kasvattamaan – juhlavuoden matkailukysynnän tasosiirtymän, mikä osoittaa, että aikaansaatu kasvu on rakenteellista. Tästä kunnia kuuluu valtakunnallisesti matkailuyrityksille, jotka ovat ottaneet kansainvälisillä markkinoilla vahvaa kasvuhakuista roolia, sanoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.
-Suomea kohtaan tunnetaan maailmalla kasvavaa mielenkiintoa, myös uusilla markkinoilla. Tämän mielenkiinnon kääntäminen kysynnäksi edellyttää matkailutarjonnan alueellisen ja sisällöllisen monipuolisuuden fiksua yhteismarkkinointia, Virkkunen jatkaa.
Suomen päämarkkinat pysyvät samoina
Eurooppa on Suomen kivijalkamarkkina, sillä yli puolet (53 prosenttia) yöpymisistä tulee edelleen Euroopan Unionista, aasialaisten yöpymisten osuus oli 16 prosenttia.
-Maantieteellinen sijaintimme EU:n itäisimpänä maana, lähimpänä Aasian ja Venäjän markkinoita on Suomelle merkittävä markkinavaltti. Se luo kuitenkin myös riskin, jonka vuoksi on tärkeää jatkaa määrätietoisesti vahvaa markkinoilla oloa EU-maissa ja Yhdysvalloissa. Visit Finlandin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen kertoo.
Viiden suurimman kansallisuuden kärki säilyi samana kuin edellisvuonna: eniten yöpymisiä tilastoitiin Venäjältä (816 000), Saksasta (628 000), Britanniasta (595 000), Ruotsista (560 000) ja Kiinasta (385 000, sisältäen Hongkongin).
Matkailun neljä suuraluetta
Suomessa on neljä maailman mittakaavassakin ainutlaatuista suuraluetta – Helsingin seutu, Lappi, Järvi-Suomi sekä rannikko ja saaristo – jolla jokaisella on valtavasti potentiaalia houkutella kasvavia matkailijamääriä. Suuralueet luovat perustan vahvalle matkailupalveluiden ja -tuotteiden tarjonnalle sekä vetovoimaisten alabrändien rakentumiselle.