Suomalaiset haaveilevat eksoottisista kohteista, mutta

Suomalaisten haaveilevat matkasta eksoottisiin kaukokohteisiin, muun muassa Ranskan Polynesiaan, Meksikoon ja Malediiveihin, joita ei ennen korona-aikaa kiinnostuksen kohteissa näkynyt. Haaveilusta huolimatta kysyntä näyttää keskittyvän tuttuihin koti- ja ulkomaan kohteisiin kuten Lappi, Tallinna, Espanjan ja Turkin rantakohteet sekä Dubai.

ebookersin oma data paljastaa muutoksia suomalaisten matkailutavoissa verrattuna koronaa edeltävään aikaan. Erityisesti nykyinen matkailuun liittyvä epävarmuus sekä toisaalta patoutunut matkakuume ovat luettavissa datasta. Vertailemalla vuoden 2019 ja vuoden 2021 verkkosivujen liikenteestä saatua dataa näyttää, että suomalaiset harkitsevat matkavarauksiaan aiempaa pidempään, ja varaukset tehdään hyvin lähellä varsinaista matkan hetkeä. Lisäksi näyttää, että erityisesti aikuiset pariskunnat ovat kiinnostuneita matkoista, joissa pääsevät pakoon arkea ripauksella luksuksen tuntua. Majoitusvaihtoehdoista hotellit ovat suosituimpia, ja kysyntä keskittyy selkeästi aiempaa enemmän juuri laadukkaisiin, neljän ja viiden tähden hotelleihin.

– Seuraamme suurella kiinnostuksella suomalaisten matkailutapojen – ja toiveiden kehitystä. Meille on tietenkin tärkeää pystyä tarjoamaan sellaisia kokemuksia kuin asiakkaamme toivovat ja muokata tarjontaamme vastaamaan juuri heidän tarpeitaan. Vaikka seuraamme suuria linjoja ja etsimme signaaleja trendeistä, meille jokainen matkailija ja matka on uniikki ja yksilöllinen. Nyt näyttäisi, että suomalaiset haaveilevat  tekemään matkastaan aivan erityisen kokemuksen esimerkiksi valitsemalla laadukkaamman hotellin kuin he olisivat tehneet ennen korona-pandemiaa, ebookersin viestinnästä vastaava Rebecca Murphy kertoo.

Kysyntä keskittyy kuitenkin vanhoihin, tuttuihin kohteisiin

Auringon kaipuu keskellä pimeää talvea ei ole kadonnut minnekään, mutta haaveiden kohteet näyttävät muuttuneen korona-pandemiaa edeltävästä ajasta. Syksyn ja talven 2021 kaukokohteiden datassa nousevat nyt esiin kohteet, joita ei kymmenen eniten kiinnostusta herättäneen kaukokohteen listalta löytynyt vielä tähän samaan aikaan vuonna 2019.

Listalla romanttiset kohteet, kuten Santorini ovat korvanneet esimerkiksi koronaa edeltäneen ajan kestosuosikin Mallorcan. Listalle ovat nousseet myös eksoottiset kohteet kuten Ranskan polynesia, Meksiko ja Malediivit. Vanhoja tuttujakin kohteita haavelistalta löytyy – esimerkiksi Madeira ja Kreeta.

– Nyt tuntuisi, että maailman hiljalleen avautuessa suomalaiset harkitsevat kaukaisia ​​matkoja ylellisiin kohteisiin, joita he ovat ehkä lykänneet aiempina vuosina. On hienoa, että suomalaiset haaveilevat näistä suuren mittaluokan matkoista, vaikka ne eivät heti toteutuisikaan. Sillä aikaa kannattaa kuitenkin nauttia niistä mahdollisuuksista, jotka ovat käden ulottuvilla hieman lähempänä. Vaihtoehdoista löytyy varmasti jokaisen matkailijan makuun ja tarpeisiin sopiva kohde, Murphy kannustaa.

Kaukokohteista haaveilun lisäksi ebookersin data paljastaa, että syksyn matkojen kysyntä painottuu kuitenkin suomalaisille tuttuihin kohteisiin. Kymmenen kiinnostavimman kohteen listalla kärkisijoja pitävät kotimaan kohteet Helsinki, Lappi, Turku ja Tampere ja Pohjois-Suomi. Seuraavilla sijoilla on ulkomaan kohteet Costa del Sol Espanjassa, Turkin Alanya, Tallinna, Gran Canaria ja Teneriffa, Dubai, sekä Kreikan Rhodos.

Matkavarausten määrä kasvaa rokotekattavuuden noustessa

Matkailu on ollut yksi koronapandemian suurimmista kärsijöistä niin Suomessa, Euroopassa kuin muuallakin maailmassa. Hiljalleen viriävä matkustus tuo uutta toivoa niin alan yrityksille kuin ammattilaisille.

– Nyt onkin selvästi nähtävissä, että suomalaisten matkavaraukset kasvavat lähes samaan tahtiin kuin rokotekattavuus väestömme keskuudessa. Myös matkailuyritysten pitkäjänteinen työ entistäkin terveysturvallisempien matkojen eteen rohkaisee suomalaisia suuntaamaan katseet kotimaan ohella ulkomaidenkin kohteisiin, iloitsee Suomen matkailualan liiton SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Mäki-Fränti muistuttaa, että aikaisempien epidemioiden, luonnonmullistusten ja muiden kriisitilanteiden yhteydessä on huomattu, että matkailu käynnistyy kriisin jälkeen lähialueilta tai tutuiksi koetuista matkakohteista.

– Tämä ilmiö saa tälläkin kertaa vahvistusta nyt käsillä olevasta datasta, kun kysyntä näyttää keskittyvän tuttuihin koti- ja ulkomaankohteisiin. Yllättävää ei kuitenkaan ole se, että koko maailman pysäyttänyt ja pitkittynyt pandemia saa ihmiset toivomaan irtiottoa arjen kuvioistaja sSuomalaiset haaveilevat eksoottisista haaveilemaan paratiiseista, Mäki-Fränti päättää.

Suomalaiset haaveilevat matkasta kauas, mutta läheltäkin löytyy kiinnostavia kohteita