Spontaanius – matkailuvuoden 2021 tunnussana?

Spontaanius näkyy selvästi uudessa maailmanlaajuisessa tutkimuksessa. Peräti 70 % suomalaisista aikoo lisätä spontaaniuttaan viime vuoden peruttujen matkojen, tylsyyden ja yleisen tapahtumaköyhyyden seurauksena.

Hotels.comin® uusi The 2021 Upgrade -tutkimus osoittaa, millainen vaikutus tällä impulsiivisuudella on hotelli- ja matkailualaan, kun yhä useampi matkustaja janoaa uusia kokemuksia. Ota siis uimapuku ja yöpymistarpeet käden ulottuville!

Matkaan ja nopeasti! Maailmanlaajuinen tutkimus osoittaa, että 30 prosenttia suomalaisista pitää vuotta 2020 matkailun kannalta hukkaan heitetyksi vuodeksi. Niinpä enemmän kuin joka viides (22 %) on valmis lähtemään reissuun koska tahansa vuonna 2021. Tämä näkyy myös Hotels.comin varaustiedoissa – lähes puolet varauksista kesäkuussa 2020 (kun sulkutoimenpiteitä kevennettiin ensimmäistä kertaa useissa maissa) tehtiin kolmen tai neljän päivän päähän varaushetkestä.

Koronan jälkeen haetaan luksusta

Spontaanius onkin päivän sana, sillä viidesosa vastaajista ilmoittaa olevansa valmis lisäämään viime hetken matkustelua (20 %). Sääntöihin on selvästi kyllästytty, sillä joka kymmenes vastaaja (11 %) olisi valmis käyttämään paljon rahaa vain muutamankin päivän kaukomatkaan. Neljäsosa puolestaan (26 %) jättäisi suunnitelmien tekemisen vähemmälle ja keskittyisi viettämään spontaania lomaa. Jopa 12 prosenttia vastaajista haluaisi viettää todellista luksustason #hotellielämää varaamalla vuoden 2021 lomalleen viiden tähden hotellin.

Hotels.comin asiantuntijat ennustavat, että tämä tuhlailevuus näkyy myös hotellivarauksissa. Vuodesta 2021 odotetaankin itsensä hemmottelun vuotta. Pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna lähes neljäsosa vastaajista (22 %) olisi nyt valmis varaamaan paremman hotellihuoneen ja lähes kolmasosa (31 %) vastaajista korottaisi hotellihuoneensa tasoa, jos tätä tarjottaisiin varauksen yhteydessä.

Emma Tagg, Hotels.comin Senior Global Brand Communications Manager kommentoi tutkimuksen tuloksia: “Vuosi 2020 oli täynnä kotoilua, peruttuja lomamatkoja ja Zoom-palaverimokia. Viime vuoden tylsyys onkin herättänyt meissä halun tarttua jokaiseen lomatilaisuuteen, kun matkustamisesta tulee taas mahdollista ja välistä jääneet matkat voidaan toteuttaa. Kun matkustusrajoituksia kevennettiin heinä- ja elokuussa 2020, yli puolet varauksista tehtiin enintään kolmen päivän päähän varaushetkestä – vuonna 2019 vastaava luku oli 40 prosenttia. Ihmiset ovat valmiita toteuttamaan piilevää spontaaniuttaan ja jättämään kaiken sikseen päästäkseen lunastamaan paikkansa auringossa unelmiensa uima-altaan ja kylmän drinkin äärellä.”

Ikävä hotellielämää

Suomalaiset matkailijat eivät malta odottaa hotellien kylpytakkeja ja minibaareja – lähes neljäsosa vastaajista (22 %) ilmoittaa kaipaavansa matkustelusta eniten mahtavia hotelleja.

#Hotellielämän eri elementtejä kaivataankin katkerasti: kylpytakkien (13 %), rauhan ja hiljaisuuden (25 %), aamiaisbuffetin (35 %), hotelliravintoloiden ja -baarien (29 %), huoneesta avautuvien näkymien (29 %), huonepalvelun (7 %), hotellin uima-altaan (21 %) ja hotellin kylpyläpalveluiden (13 %) lisäksi matkailijat ikävöivät tietenkin hotellihuoneiden uskomattomia sänkyjä (20 %).

Tämä tarkoittaa, että vuonna 2021 suomalaiset suhtautuvat matkustamiseen uudella tavalla, sillä hotellikokemuksesta halutaan ottaa kaikki irti – hinnalla millä hyvänsä. Uusista kokemuksista kysyttäessä noin joka viides (20 %) olisi valmis käyttämään rahaa kylpylähoitoihin, enemmän kuin joka kymmenes (12 %) luksushotelliin ja lähes viidesosa (19 %) upeaan cocktailiin hotellin baarissa.

Matkailijat ovat myös halukkaita tarttumaan jokaiseen matkustustilaisuuteen: lähes viidesosa olisi valmis viettämään staycation-viikonloppua hienossa hotellissa (16 %) tai hyödyntämään paikallisen luksushotellinsa majoitustarjouksen myös keskellä viikkoa (16 %).

Spontaani matkustaminen on kasvussa

Suunnitelmilla vai ilman? Suomalaismatkailijat haluavat reissata rennosti ja huolettomasti: he tekevät päätöksiä spontaanisti (21 %), eivät suunnittele vaan seuraavat mielihalujaan (36 %) ja heittäytyvät rohkeasti uusiin kokemuksiin (25 %). On aika asettaa sähköpostiin automaattinen poissaoloviesti ja vaihtaa lomamoodiin!

Tutkimuksen mukaan matkailijat ovat myös valmiita menemään äärimmäisyyksiin päästäkseen hotellilomalle vuonna 2021: he olisivat valmiita luopumaan kuukauden ajaksi alkoholista (28 %), sosiaalisen median sovelluksista (16 %) ja jopa seksistä (14 %). Vuosi 2020 vaikutti meihin enemmän kuin uskoimmekaan…

Spontaanius ajaa viime hetken varauksiin

Lomanhimoiset hotellifanit nostavat myös spontaaniuden uudelle tasolle: 14 prosenttia vastaajista kertoo olevansa valmis jättämään kaiken sikseen ja lähtemään reissuun vielä saman päivän aikana, mikäli mahdollista.

Impulsiivisuus lisää paineita pakkaamisen suhteen. Useimmat vastaajat eivät lähtisi matkaan ilman elintärkeitä digilaitteitaan. Yli puolella vastaajista (59 %) pakkauslistan kärjessä ovat puhelin, läppäri ja laturi, ja vasta sitten vaihtovaatteet (55 %), uimapuku (31 %) ja pyjama (14 %). Alusvaatteet ovatkin yliarvostettuja…

Hotels.com on palkitsevin tapa varata majoitus. Tarjoamme myös mahtavan kanta-asiakasohjelman. Tutustu Hotels.comin Rewards*-ohjelmaan ja lue, miten voit kerätä palkintoöitä.