Lomalento pitää pintansa

Tjäreborg kokosi yhdessä sisaryhtiöidensä kanssa ensimmäisen laajan raportin pohjoismaisista lomatrendeistä. Raportti kertoo muun muassa, että designhotellit ja niiden ravintolakonseptit ovat tärkeitä lomakohteille ja kestävän matkailun kannalta perinteinen lomalentopaketti on ajankohtaisempi kuin ehkä koskaan. Raportista käy myös ilmi, että Z-sukupolvi ja milleniaalit eivät halua lomallaan ruskettua ja bailata vaan levätä ja palautua.

– Historiallisen helteinen kesä 2018, heikko Ruotsin kruunu ja kiihtyvä keskustelu lentomatkustamisen ilmastovaikutuksista eivät ole horjuttaneet ansaitun ja odotetun lomamatkan asemaa pohjoismaalaisten mielissä. Matkailijoiden odotusten ja vaatimusten nähdään kuitenkin muuttuneen muutaman viime vuoden aikana. Lomahotelli on entistä tärkeämpi ja kestävän matkailun kysymykset nousevat enemmän esiin, kertoo Fredrik Henriksson, Thomas Cook Northern Europen (TCNE) viestintäjohtaja.

Nousevia trendejä

Kun yhä useammat haluavat tehdä ilmastotietoisia valintoja, perinteinen lomalentoon eli tilauslentoon pohjautuva matkapaketti erottuu edukseen. Sillä on kestävyyden kannalta useita etuja, kuten yhteiskuljetukset lentokentän ja hotellin välillä, hotellien korkea käyttöaste, ympäristösertifioidut hotellit ja lähes täysinä lennettävät, suorat lomalennot, joiden keskimääräiset CO2-päästöt per matkustaja ovat alhaisemmat kuin reittilennoilla.

Kuluttajat tekevät yhä tietoisempia valintoja, ja kiinnostus matkailualan toimijoiden kestävyystyötä kohtaan kasvaa. Yhdeksän kymmenestä kyselyyn vastanneesta pohjoismaalaisesta on sitä mieltä, että matkanjärjestäjillä ja lomailijoilla on yhteinen vastuu kestävästä matkailusta. Haitallisten päästöjen vähentäminen on matkailualan ensisijainen tavoite, mutta kompensaatiohankkeilla pyritään hyvittämään niitä ilmastovaikutuksia, joita ei vielä pystytä muilla keinoin estämään. TCNE lanseerasi huhtikuussa 2019 ainoana suurista matkanjärjestäjistä ilmastokompensaation, joka koskee kaikkia yhtiön asiakkaita ja kaikkia lentoja, riippumatta lentoyhtiöstä.

Designhotellit uudistavat perinteisiä lomakohteita

Hotellin merkitys on entistä suurempi. Usein hotelli on jopa tärkeämpi kuin itse lomakohde. Tyylikkäät designhotellit myös muuttavat käsitystä perinteisestä pakettimatkasta ja tekevät klassisista rantalomakohteista houkuttavia uusille lomailijoille. Esimerkiksi viime talvena Gambiassa avatun Sunprime Tamala Beach -hotellin pohjoismaisista asiakkaista 97 % ei ollut aikaisemmin käynyt Gambiassa.

Kasvisruokaa ja lähellä tuotettua

Seitsemän kymmenestä pohjoismaalaisesta lomailijasta sanoo ravintolan olevan tärkeä kriteeri hotellivalinnassa. Hotelliravintolat eivät nykyään ole vain hotellivieraita varten, vaan lomahotellin ravintolasta voi tulla go-to -paikka, johon suuntaavat yhtä lailla hotellivieraat, paikalliset kuin matkailijatkin. Esimerkiksi Tjäreborgin Casa Cook -hotellien ravintolat Kosilla ja Rodoksella ovat avaamisestaan lähtien houkuttaneet asiakkaita myös ulkopuolelta. Lähiruoka-ajattelu, tuoreet raaka-aineet ja kasvisruoka ovat tärkeässä roolissa hotellien ravintolakeittiöissä. Tänä kesänä Tjäreborg tuo erillisen kasvisruokalistan suosittujen Sunwing-perhehotellien à la carte -ravintoloihin.

Turkki palaa lomakartoille

Turkki tarjoaa euroilla ja pohjoismaisilla valuutoilla ostaville matkailijoille erinomaista vastinetta. Parin laskusuuntaisen vuoden jälkeen Turkki on noussut uuteen suosioon. Kahden viime vuoden aikana Tjäreborg ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt ovat kasvattaneet tarjontaansa Turkkiin lähes 70 %. Kasvavan kysynnän myötä TCNE-konserni lisää panostusta Turkkiin ja avaa tänä kesänä kaksi uutta Cook’s Club -konseptin mukaista hotellia, Marmariksessa ja Alanyassa.

Suomalaisten top 5 -lomakohteet kesällä 2019

1. Turkki

2. Rodos

3. Kreeta

4. Kypros

5. Mallorca

Pohjoismaisesti tarkasteltuna kärkiviisikko on sama, mutta järjestys toinen. Suosituin kohde on Mallorca, ja perässä seuraavat Rodos, Kypros, Turkki ja Kreeta.