Aikakoneella Alppien yli Hannibalin ja Napoleonin jäljissä

Val Cenis on melko tuntematon, keskikokoinen hiihtokeskus Kaakkois-Ranskan Alpeilla.
Se ei ole kovin tunnettu, mutta sen tunteville se on salainen helmi.
Laakso on kuitenkin ollut kuuluisa vuosisatojen, ellei vuosituhansien ajan. Se on ollut Alppien tärkeimmän Ranskasta Italiaan vievän solan alkupiste.

 

Vuosi 2017 / 10:00:00

Istun Val Cenis –hiihtokeskuksen hiihtohissiin.
Luon mielessäni AIKAKONEEN, joka tiivistää 2235 vuotta yhteen tuntiin

 

Vuosi 218 eaa. / 10:00:00

”Yth alonim ualonuth sicorathi symacom syth chy mlachthi in ythmum!” ikivanhaan asepukuun sonnustautunut hevosmies karjuu.

Sanaakaan en ymmärrä, mutta kielen täytyy olla puunia, vanhaa Kartagon kieltä ja miehen täytyy olla Hannibal Barca.
Miksi?
Koska hevosmies kannustaa sataa norsua norsua, satoja hevosmiehiä ja tuhansia jalkaväen sotilaita kiipeämään jyrkkää polkua, jota vain vuorikauriin sorkanjäljet merkitsevät.
Rooma löi kartagolaiset Ensimmäisessä Puunilaissodassa. Nyt nämä aikovat hyökätä arkkivihollisensa selustaan ja säikäyttää sen joukot norsuillaan.

 

Ruoskien läiske norsujen paksulla iholla ei tehoa. Hevosten ja härkien kiskomina ne saadaan viimein liikkeelle.

Kääntyisikö Hannibal takaisin, jos tietäisi, että kolmasosa joukoista ei selviä solasta hengissä. Sotilaita, hevosia ja norsuja putoaa rotkoon. Lumi- ja kivivyöryt surmaavat toisia. Kymmeniä paleltuu kuoliaaksi. Elefanteista vain seitsemän pääsee vuorten yli.
Menetyksistä huolimatta suuria voittoja on tulossa. Hannibal ei hyökkää Rooman kaupunkiin, vaan asettuu Etelä-Italiaan pariksikymmeneksi vuodeksi.

Vuosi 2017 / 10:11:30

Ramasse hiihtohissi lähestyy yläasemaa. Hissin hitaassa keinuvassa nousussa mietiskelen missä noiden 93 norsun luut ja torahampaat piileksivät. Kaksitoista kylää väittää Hannibalin kulkeneen kunniaansa juuri heidän solansa kautta. Kartagolaisten hevosten lannalle tyypillistä bakteerikantaa on löytynyt eräästä solasta.
Varsinaisia todistepöpöjä!

 

Vuosi 322 / 10:14:30

30 000 sotilasta, joita johtaa Läntisen Rooman hallitsija Konstantinus I, nostattaa rytmikkään metelin marssiessaan solamme halki matkallaan taisteluun Marcus Aurelius Maxentiusta vastaan. Tämän joukot lyödään kahdessa taistelussa, ja Maxentius hukkuu paetessaan.
Konstantinus, nyt Suuri, koko Rooman keisari jatkaa etenemistään nykyisen Turkin laidalle. Hän uudisrakentaa Byzantian kaupungin ja nimeää sen Uudeksi Roomaksi. Siitä alkaa Bysantin keisarikunnan tarina, jota kestää tuhat vuotta. Konstantinuksen kuoleman jälkeen kaupungin nimeksi muutetaan Konstantinopoli, jonka Kemal Atatürk taas muuttaa Istanbuliksi vuonna 1930.

 

Vuosi 2017 /10:14:30

Mont Cenis -hiihtohissi seisoo. En pääse jatkamaan ylöspäin. Kävelen satakunta metriä seuraamaan, kuinka rekikoirien ohjastaja neuvoo asiakkaitaan.
Koirat haukkuvat hullun lailla. Virallinen selitys olisi, että ne haukkuvat juoksuintoaan. Minä kuitenkin tiedän, että ne superhaju- ja superaika-aistillaan haistavat Hannibalin norsut ja Konstantinuksen hevoset.

 

Vuosi 395 / 10:16:27
Itä- ja Länsi-Rooma eroavat. Länsi-Rooman alueelle kuuluvana Mont Cenis sola pysyy tärkeänä väylänä Cisalpinan ja Transalpinan välillä. Val Cenis -laakson kylien majoitus- ja muonituselinkeino kukoistavat. Niin myös vuoristorosvojen bisnes.

 

Vuosi 2017 /10:18:38

Vetokoirista ei voi olla pitämättä. Niistä tulee mieleeni tulee Roope Ankan Puru, joka pelasti isäntänsä ja koiratyötoverinsa ahtojäiden seasta.

 

Vuosi 476 / 10:18:38

Länsi-Rooma hajoaa kymmeniksi erikokoisiksi kaupunkivaltioiksi. Jotkut niistä liittoutuvat keskenään. Mont Cenis -solan katkaisevan rajalinjan vuosi sen merkitys kulkuväylänä vähenee. Vuoristorosvotkin kärsivät lamasta.

 

Vuosi 2017 / 10:25:50
Kävelen takaisin Ramasse-hissin luona olevaan rinneravintolaan ja tilaan kahvin.

 

Vuosi 744 / 10:25:50

Lähestyvä kavionkapse saa vuoristorosvojenkin päät kääntymään toiveikkaasti kohti lumen peittämää, vanhaa marssireittiä. Kaarle Suuri johtaa frankkijoukkojaan Italiaan.
Hänen jalo tarkoituksensa on suojella paavia langobardien hyökkäyksilta. Näin tehdessään hän tulee liittäneeksi Kirkkovaltion Frankkien valtakuntaan.

 

Vuosi 800 / 10:27:20

Paavi Leo III kruunaa Kaarle Suuren Rooman keisariksi joulupäivänä. Jotkut historioitsijat pitävät tuota tilaisuutta Pyhän Roomalaisen Keisarikunnan syntymähetkenä. Keisarin itsensä mielestä Frankkien valtakunta vain laajeni entisestään. Hän kutsuu itseään kruunauksen jälkeenkin frankkien kuninkaaksi.

 

Vuosi 2017 / 10:27:20
Pitkitän kahvitaukoani ja nautin auringosta parinkymmenen asiakkaan tapaan. Ravintolan ulkoseinään nojautuu kaksi miestä ilman paitaa. Eräällä naisella on bikinien yläosa, mutta hiihtohousut.

 

Vuosi 1032 / 10:33:33
Kaarle Suuren joukot jättävät jälkeensä pöllyävän pakkaslumipilven.
Konrad II, Pyhän Roomalaisen Keisarikunnan hallitsija liittää Burgundin maakunnan valtakuntaansa. Sen seurauksena tuhannet pyhiinvaeltajat läntisestä Euroopasta kulkevat vuosisatojen aikana Mont Cenis -solan kautta Roomaan.

Vuosi 2017 / 10:42:10
Ravintolan terassilla näkyy useita torkahtelevia ihmisiä. Onkohan heidän aurinkovoiteensa UV-suoja riittävä?

 

Vuosi 1378 / 10:42:51

Läntinen skisma repii katolista kirkkoa vv. 1378 – 1417. Ensin frankit halusivat frankkipaavin asumaan Avignoniin, lähelle Marseillea. Eihän se käynyt roomalaisille. Ns. vastapaaveja valitaan. Eräässä vaiheessa kolme miestä pitää itseään paavina samanaikaisesti.
Pyhiinvaeltajaparat eivät tiedä minne mennä. Mont Cenis -solassa näkyy olevan liikennettä kumpaankin suuntaan sen mukaan, ketä paavia kannatetaan.
Herrajjestas sentään! Jopa jotkut saamaan suuntaan matkaavat tappelevat. Yhdet selvästikin fanittavat Roomassa majailevaa Gregorius XII:ta, toiset Pisassa hoviaan pitävää Johannes XXIII:ta. Tämähän on kuin jalkapallo-ottelussa.

Läntinen skisma loppuu v. 1417, kun Martinus V valitaan korvaamaan kilpailevat paavit. Seitsemän paavia ehti asua Avignonissa.
Parranpärinä aiheesta jatkuu pitkälle 19. vuosisadalle.
Niin tai näin, nyt pyhiinvaeltajat kulkevat sovussa samaan suuntaan Mont Cenis -solan kautta.

 

Vuosi 2017 / 10:46:33

Hätkähdän hereille kylmä kahvikupillisen puolikas edessäni. Kaksi ravintolan seinään nojaavaa paidatonta miestä näyttää yhä nukkuvan auringossa. Mahtaa olla pinta kipeä illalla.

 

Vuosi 1516 / 10:46:33

Muutama sata vuotta livahti ohi torkkuessani.
Vanha mies aasin selässä lähestyy Italiasta päin. Nuori mies taluttaa kahta kuorma-aasia. Pitkätukkainen ja -partainen vanhus laskeutuu vaivalloisesti aasin selästä ja astuu kantotuoliin, jota kaksi jykevää miestä kannattelee. Nuori matkakumppani huolehtii kolmesta aasista, ja seurue aloittaa laskeutumisen kohti Val Cenis -laaksoa.
Matkatavaroiden joukossa maalauksia on rullattuina, mm. Johannes Kastaja ja La Giogonda, eli Mona Lisa.
Vanhus on Leonardo da Vinci. Hän on nyt virallisesti Ranskan kuningas Francis I:n hoviarkkitehti. Nuori kuningas on ihastunut Italian renessanssiin. Paavi Leo X oli esitellyt Leonardon hänelle Bolognan palatsissaan.
Tämä on alkanut menettää tilauksia nuoremmilleen Michelangelolle ja Tizianille ja muuttaa nyt mielellään Ranskaan, Amboisen palatsiin. Raskas matka Val Cenis -laaksosta eteenpäin jatkuu vielä kaksi kuukautta.

Vuosi 2017 / 10:54:22

Ostan vesipullon ja huuhdon unen maun suustani. Lisään aurinkovoidetta nenälle ja poskille, kerää varusteeni ja lähden kohti Mont Cenis -kapulahissiä.

 

Vuosi 1807 / 10:54:22

Tuhansien sotilaiden marssinrytke lähestyy. Lyhyt ja pullukka, mutta jotenkin karismaattinen mies valkoisella hevosellaan seuraa joukkojaan. Jotkut marssijoista tapailevat Marseljeesia, mutta heitä hyssytellään. Napoleon on kieltänyt sen laulamisen.
Napoleon rakennutti tämän tien päästäkseen Italiaan, sillä englantilaiset sotalaivat partioivat Etelä-Ranskan vesillä. Tie luo pohjan hyvin vilkkaalle liikenteelle Ranskan ja Italian välillä.

Vuosi 2017 / 10:54:57
Mont Cenis -kapulahissi sysää minut viisi metriä eteenpäin, melkein pysähtyy… Missä lienee pysähdyksen syy? Huh heijaa, missä lienee…
Uusi sysäys eteenpäin ja matka jatkuu nytkähdellen.
Tulee mieleeni ensimmäinen kokemukseni Poma-kapulahissistä Ranskassa vuosikymmeniä sitten… Val Cenisessä on näitä jäljellä vielä kaksi.

 

Vuosi 1829 / 10:54:57

Britannian postilaitoksen postivaunut kamppailevat syvenevässä lumessa Ranskan suuntaan.
Nuori englantilaismies kirjoittaa päiväkirjaansa huomioita hauskasta, pienestä, keski-ikäisestä ukkelista, joka kaiken aikaa kurkkii ikkunasta ja piirtelee luonnoksia maisemasta: ”Hän taitaa olla jonkin sortin taiteilija. Hänen matka-arkkunsa kyljessä lukee J.M.W. Turner”

Sattumoisin myös Englannin ehkä rakastetuin taiteilija William Turner kuvaa elämänkerrassaan Mont Cenis -solan ylitystä:

…Ylitimme solan hevosten vetämällä reellä. Leiriydyimme lumeen, nuotion lämpöön kolmeksi tunniksi, kun hankeen nojaavaa kulkuneuvoamme kaivettiin lumesta ja yritettiin nostaa pystyyn. Samana yönä vielä jouduimme kahlaamaan polviin asti ulottuvassa lumessa hakemaan apua kaivamaan tietä auki.

Eiköhän tämän kirjoittaja ole sama henkilö, jota englantilainen nuorimies kuvailee?

 

Vuosi 2017 / 10:55:36
Mont Cenis -hisslinjan latu ei ole häävi. Sen ovat lumilautailijat pilanneet. Myönnän, että kapulahissi ei ole lumilautailijoille helppo. Tiedän, olen itsekin semmoisesta putoillut. Suksilla kyllä pärjää.

Vuosi 1853 / 10:55:36
Vain 39 sekuntia myöhemmin toinen Britannian postilaitoksen postivaunu kiitää Italiaan päin. Aikakoneessani se syöksyy suoraan Italiasta tulevan postivaunun lävitse.
Anthony Trollope, joka on kuningatar Victorian ajan suosituimpia englantilaisia kirjailijoita, on myös Britannian postilaitoksen tarkastaja. Hän matkustaa ympäri maailmaa postin asioissa. Hän on fiksu mies. Työmatkoillaan hän käy myös tapaamassa Firenzessä asuvaa äitiään ja veljeään. Trollope myös avustaa Postin lehteä. Hän kirjoittaa Mont Cenis -solasta, jonka hän ylittää postivaunussa. Rautatien rakentamista ja erityisesti ns. kolmikiskoisen rinnerautatien periaatetta hän selostaa tuhansin sanoin. Solan korkeutta hän yrittää selventää lukijoilleen:
”Mont Cenis -sola on 6.658 jalkaa merenpinnan yläpuolella. Mitä se tarkoittaa?
Tavallisen lontoolaistalon portaikko on n. 60 jalkaa korkea, siis varsin rasittava kiivettävä itseäni hoikemmillekin. Mont Cenis -solan nousu on 111 kertaa niin korkea.
St. Paul -katedraalin huippu on 404 jalkaa katutasoa korkeammalla. Mont Cenis -solan nousu on 16,5-kertainen!”

Anthony Trollope ei saa hakemaansa ylennystä Postissa. Niinpä hän eroaa. Vaikka hän hankkiikin kirjoillaan hyvän elintason, häntä selvästi harmittaa. Seuraavassa kirjassaan ”The Warden” hän valittaa postijunamatkan hankaluuksia ja St. Michelin aseman henkilökunnan tylyyttä.

 

Vuosi 2017 / 10:55:58
Hiihtohissini on edennyt vain satakunta metriä, kun Aikakoneeni hälyttää: ”Tuuuuut tuuuuut”.

 

Vuosi 1867 / 10: 55:58

Maa tärisee, kun maailman ensimmäinen rinnejuna rytkyttää paljon hitaamman postivaunun lävitse. Englantilaiset ovat suunnitelleet ja rakentaneet junan ja sen radan, koska sen tärkein tehtävä on kuljettaa postia Lontoon ja Intian välillä.
Anthony Trollope on kyydissä, mutta vain lomalla, koska hän jätti yhtiön vuotta aikaisemmin.

Vuosina 1867–71 pikku juna kuljettaa lähes 100.000 matkustajaa. Joukossa on tietenkin ajan julkkiksia, kuten vaikkapa María Eugenia Ignacia Agustina de Palafox-Portocarrero de Guzmán y Kirkpatrick, markiisitar d’Ardales, markiisitar de Moya, kreivitär de Teba, kreivitär de Montijo, tuttavien kesken keisarinna Eugenie, Ranskan keisari Napoleon III:n puoliso. Keisari tuki voimakkaasti vuoristoradan rakentamista.
Toinen, jonkinlainen julkkis on Walesin prinssi Albert Edward, tuleva Britannian kuningas Edward II.
Vuonna 1871 valmistuva tunneli Modanen kaupungista Italiaan tekee vuoristoreitin tarpeettomaksi ja se lopetetaan.

 

Vuosi 2017 / 10:57:56
Pääsen lopulta Mont Cenis -kapulahissin yläasemalle. Rinnekarttani kertoo, että olen näköalapaikalla. Niinpä ymmärrän ihailla alla leviävää Mont Cenis -järveä.
Aiemmin tapaamani vetokoirat loikoilevat lumessa järven rannalla. Retkeläiset ottavat selfieitä itsestään ja koirista.

Vuosi 1940 / 10:57:56

On pimeä kesäkuun 21. päivän aamu. Pilvet peittävät Mont Cenis -järven laakson. Pilvien seasta kuuluu telaketjujen kolinaa ja kuorma-autojen murinaa. Kuorma-autoissa kyyhöttää tuhansia italialaisia sotilaita. Italia on julistanut sodan Ranskalle.

Italialaiset joukot ylittävät rajan seitsemän solan kautta. Yksi niistä on Mont Cenis.
Aselepo solmitaan kolme päivää myöhemmin, ja maiden välille muodostetaan 50 km:n levyinen demilitarisoitu vyöhyke.
Ranskan menetykset: n. 37 kuollutta, n. 60 haavoittunutta, 160 ilmoitettu kadonneeksi.
Italian menetykset: n. 640 kuollutta, n. 2.630 haavoittunutta, 616 ilmoitettu kadonneeksi, 2.151:lla on pahoja paleltumia.
Loistava voitto, julistaa Mussolini. Loistava voitto!
Mitä Italia saavutti? Hyödyttömiä vuoria, vain pientä teollisuutta, ei viljelysmaata, yksi pieni turistikaupunki. Mikä loistava voitto!

 

Vuosi 2017 / 10:58:10
Laskettelen Goulet-rinnettä kohti Relais du Col -ravintolaa tien varressa.

 

Vuosi 1949 / 10:58:10

Mont Cenis -solan läpi kulkevan ns. Napoleonin reitin varret ovat täynnä pyöräilyfaneja. He seuraavat Tour de France -pyöräilykilpailun 15. etappia, joka kulkee Val Cenis -laaksosta Italiaan. Vihaiset ranskalaiset heittävät kisaa johtavia Italian Cobbia ja Bartalia tomaateilla. Italialaismiehitys on vielä tuoreessa muistissa. Aikakoneen aikaero miehityksen ja Tour de Francen välillä on vain 14 sekuntia. Niinpä ihmiset heittävät tomaateillaan myös italialaisia tankkeja ja kuorma-autoja.

 

Vuosi 2017 / 10:59:53
Vetokoirat haukkuvat taas raivokkaasti valmiina paluumatkaan. Yksi niistä on tulostanut pikku pötkylän hangelle. Onkohan ohjastajalla muovipussi mukanaan? Tuollainen luomuvoide suksenpohjassa tuskin parantaisi luistoa.

 

Vuosi 2013 / 10:59:53
Giro d’Italia pyöräilykilpailun huoltoautot, TV-kuvaajia kuljettavat moottoripyörät ja Italiasta Val Cenis -laakson suuntaan kiitävät kilpailijat syöksyvät läpi Tour de France 1949, 1961 ja 1992 -pyöräilijöiden…

EI! Eivät syöksykään!

Etappi on peruttu lumivyöryvaaran vuoksi.

EI! Ei olekaan! Giro d’Italia organisaatio ilmoitti juuri, että Mont Cenis -sola on palautettu ohjelmaan 4 km aiottua lyhyempänä ja 350 metriä matalampana.

 

Vuosi 2017 / 10:59:58

Relais du Col -ravintola näyttää kovin hiljaiselta. Taidan tulla takaisin kesällä. Täällä on varmaan kaunista.

 

Vuosi 2016 / 10:59:58

Alkaa olla aina vain hankalampaa erottaa mitään tästä sotkusta.

Sadat juoksijat ryntäävät tankkien, autojen, moottoripyörien, polkupyörien ja hurraavien ihmisjoukkojen lävitse.
EDF Cenis Tour -maastojuoksijat ylittävät tien ravintolan kohdalla.
Heillä on neljä valinnaista reittiä: 20, 27, 45 ja 73 km. Korkeuserot vaihtelevat 1160 ja 3370 metrin välillä.
Juoksijat tekevät sotkusta aina vain pahemman toistamalla kilpailunsa vuosittain vuodesta 2013 alkaen. Kilpailija, joka ottaa osaa joka vuosi, seuraa itseään neljä kertaa, aina kahden sekunnin välein.

 

Vuosi 2017 / 10:59:59
Seison yksin Relais de Colin edessä. Monikaan ei laskettele tänne Goulet-rinnettä. He ehkä luulevat, että Mont Cenis -kapulahissi on suljettu ja torkkuvat Ramasse-hissin yläpään  ravintolan terassilla… Ja ruskettuvat… ja palavat…

Eikö olisi kannattanut kuunnella äidin neuvoja?!

 

Vuosi 2016 / 10:59:59

Ei tähänkään asti mitenkään hiljaista ole ollut, mutta nyt äänimaailma räjähtää:

Parikymmentä Harley Davidsonia pysähtyy ravintolan luo. Kaksikymmentä mustaa kypärää. Kaksikymmentä mustaa nahkatakkia.
Kauniista Mont Cenis -solasta on tullut yksi suosituimmista alppireiteistä mottoripyöräilijöille.
Harrikat eivät osaa päättää jäisivätkö ravintolaan vai jatkaisivatko Italiaan päin. Niinpä asiasta neuvotellaan huutamalla moottorien jylinän yli.
Sitten kaksi italialaista Ducatia ja japanilaisvalmisteinen Suzuki pysähtyvät. Tiukkoihin, kirjaviin, MotoGP-kilpailuasujen tyylisiin nahkapukuihin sonnustautuneet ajajat painuvat ravintolaan.
Harrikat kääntävät keulan kohti Italiaa.

 

Vuosi 2017 / 11:00:00

On aika sulkea Aikakone. Olisiko sille sittenkin pitänyt antaa kaksi tuntia?

 

Vuosi 2017 / 11:00:00

Tankit, kuorma-autot, pyöräilijät, moottoripyörät ja juoksijat katoavat historian usvaan.

 

Vuosi 2017 / 11:01:00

On hiljaista. Kevyt tuuli pyörittää kevyttä lunta.
Otan pari luistelevaa askelta, työnnän vauhtia sauvoilla ja liu’un kohti Napoleonin reitin siksakkia, joka on talvella Val Cenis -hiihtokeskuksen siirtymärinne
.

 

Vuosi 2017 / 11:03:00

Katsotaanpas… Miten pääsen La Fema -ravintolaan, jossa pitäisi tavata kavereita? Taidan ottaa taas herkullista sienikeittoa, jota söin pari päivää sitten… ja pienen oluen… ja suklaamoussen…

Minnes se kartta joutui?

Rauli Storm

 

LISÄÄ KUVIA TÄÄLTÄ

https://www.worldoutdoors.info/etusivu