Woikoski Feeling uusi uniikki lomakohde

Upean Kirokiven kartanon historia ulottuu 1890-luvulle,

Woikoski Feeling  sijaitsee aivan Repoveden kansallispuiston kupeessa Kymenlaakson ja Etelä-Savon rajalla. Woikoski Feeling lomakohde koostuu Mäntyharjulla sijaitsevasta WHD Gårdin tilasta sekä Kouvolassa, Tihvetjärvellä sijaitsevasta Kirjokiven kartanosta.

Sekä WHD Gårdilla että Kirjokiven kartanolla on omat rikkaat historiansa: WHD Gårdin tila on ollut Oy Woikoski Ab:n omistuksessa jo 1930-luvulta saakka, ja alunperin tila toimi yhtiön malli- ja koeviljelystilana.

-Tänä päivänä tarjoamme WHD Gårdilla matkailijoille monenlaisia elämyksiä aina kalliolaskeutumisesta cryo-hoitoihin ja usean ruokalajin illallisista hotellitasoiseen majoitukseen. WHD Gårdilta löytyy myös automuseo, joka kätkee sisäänsä yhden Suomen kattavimmista autokokoelmista. Kokoelmastamme löytyy muun muassa marsalkka Mannerheimin edustuskäytössä olleen vuoden 1939 Chrysler C-24 Custom Imperial Limousinen täydellinen replika sekä useita kilpa-autoja, muun muassa vuoden 1970 Veemax Mk IVB F1-maailmanmestari Keke Rosbergin uran alkuajoilta. Lisäksi kesällä 2021 näyttelyä täydentää Jari-Matti Latvalan kokoelmasta lainassa oleva vaihtuva kalusto, Woikoski Feelingin liiketoimintapäällikkö Sari Palmberg kertoo.

Kirjokiven kartanon historia ulottuu 1890-luvulle, jolloin Voikkaan paperitehtaan perustaja Rudolf Elving rakennutti Eliel Saarisen suunnitteleman kartanon Tihvetjärven rannalla, nykyiseen Kouvolaan.

-Kunnostimme ajan saatossa huonoon kuntoon päässeen kulttuurillisesti merkittävän kartanon Woikoski Feelingin käyttöön, ja mittavien kunnostustöiden jälkeen kartano avattiin vieraille vanhassa loistossaan vuonna 2013. Kesäkaudella kartanossa voi nauttia hotellitason majoituksesta, rantasaunan lämmöstä ja jopa seitsemän ruokalajin illallisista, Palmberg avaa Kirjokiven kartanon toimintaa.

Woikoski Feeling saavutti Sustainable Travel Finland -merkin osoituksena työstään vastuullisuuden parissa

Tulevasta matkailusesongista Feelingillä odotetaan jopa vilkkaampaa kuin ennätyksiä rikkoneesta viime kesästä, jolloin kotimaanmatkailun buumi johti Woikoski Feelingin historian parhaaseen tulokseen kävijämäärässä mitattuna. Jotta kävijämäärien kasvu on mahdollista myös jatkossa, Woikoski Feelingillä on panostettu erityisesti koko matkailutoiminnan vastuullisuuteen ja kestävyyteen.

-Osallistuimme Visit Finlandin kehittämään Sustainable Travel Finland -kehitysohjelmaan, jossa matkailuliiketoiminnan vastuullisuutta ja kestävyyttä tarkastellaan liiketoiminnan ekologisen, taloudellisen, sosiokulttuurisen sekä eettisen vastuullisuuden kautta. Kesäkuussa 2020 alkanut kehitysohjelma kulminoitui Woikoski Feelingin osalta joulukuussa 2020, jolloin käyttöömme myönnettiin STF- eli Sustainable Travel Finland -merkki. Olemme koko Suomessa ensimmäisten yritysten joukossa, joille merkki on myönnetty, Palmberg iloitsee.

Kyseessä ei ole panostus vain tulevan kesän matkailusesonkiin, vaan Woikoski Feeling haluaa omalla toiminnallaan ja esimerkillään kehittää ympärivuotista kestävää ja vastuullista matkailuliiketoimintaa pitkäjänteisesti.

-Suomalaiset matkailuyrittäjät ja kuluttajat pitää saada ymmärtämään suomalaisen luonnon arvo yhä selkeämmin, ja tähän tarkoitukseen Visit Finlandin myöntämä vastuullisen matkailun merkki on erinomainen työkalu, Palmberg avaa ajatusta kehittämisohjelman taustalla.