Matkailua rakastetaan ja yhä useampi haluaa ainakin kerran vuodessa ulkomaan matkalle. Moni tunnistaa itsessään myös matkageenin, joka selittää osaltaan matkustushalukkuuden. Matkailutottumukset muuttuvat ja odotukset matkan suhteen kasvavat vuosi vuodelta. Tjäreborg on listannut 10 matkailutrendiä, jotka ovat selvästi havaittavissa.
Suomalaiset matkustavat entistä enemmän ja vaikka Kreikka, Espanja, Bulgaria, Kroatia, Turkki ja Thaimaa tulevat olemaan suosituimmat lomakohteet myös vuonna 2018, on matkailussa selvästi havaittavissa erilaisia trendejä. Eksoottiset lomakohteet kiinnostavat yhä enemmän, matkojen varaaminen mobiililaitteilla yleistyy ja erilaiset lisäpalvelut tulevat tekemään matkustamisesta entistä helpompaa. Tjäreborg on koonnut 10 matkailutrendiä vuodelle 2018.
1. Aktiivi- ja hyvinvointilomien kysyntä kasvaa
Lomalla panostetaan yhä enemmän omaan hyvinvointiin. Aktiivi- ja Wellness-lomille matkustetaan paljon ja niistä ollaan valmiita maksamaan. Pyöräily- ja joogamatkat ovat suosituimpia kuin koskaan aikaisemmin.
2. Usean sukupolven yhteiset matkat yleistyvät
Matkalle lähdetään monen sukupolven voimin. Vaikka suurin osa lomasta vietetäänkin yhdessä porukalla,voivat vanhemmat välillä nauttia kahdenkeskeisestä ajasta sillä aikaa kun isovanhemmat huolehtivat lapsista. Syntymäpäivät tai muut merkkipäivät ovat myös syynä useamman sukupolven yhteisille matkoille.
3. Reittilennoilla tehtävät omatoimiset valmismatkat lisääntyvät
Dubai, Malediivit, Mauritius ja Bali ovat niitä kaukokohteita, joiden suosio on kasvanut eniten vuodesta toiseen. Dubain suosio on kasvanut eniten vuosikasvun ollessa jopa 50 prosenttia. Euroopan kohteista eniten kasvua on tapahtunut Costa del Solin matkojen myynnissä.
4. Matkustamisen helppous – lisäpalveluista ollaan valmiita maksamaan
Matkaan voi lisätä erilaisia lisäpalveluja, joista uusin on oman huoneen sijainnin valitseminen. Tjäreborg on ottanut palvelun käyttöön tänä talvena ja 20-30 euron lisämaksua vastaan voi tietyissä hotelleissa etukäteen valita oman huoneen sijainnin. Uusi palvelumuoto on otettu hyvin vastaan ja palvelu laajenee vuoden 2018 aikana koskemaan yhä useampaa hotellia.
5. Matkojen varaaminen mobiililaitteella kasvaa ennätysvauhtia
Yhä useampi etsii matkoja ja varaa matkansa mobiililaitteella. Tjäreborgin mobiililiikenneosuus oli 30 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
6. Matkaan yhdistetään kaksi lomakohdetta
Lomamatkalla halutaan kokea mahdollisimman paljon ja kahden eri kohteen yhdistäminen on tullut entistä suositummaksi. Yhdistelmäloman voi viettää melkeinpä kaikissa lomakohteissa ja suosituimpia yhdistelmiä ovat viikko rantakohteessa ja viikko kaupunkimaisemissa.
7. Vaatimustaso hotelleja kohtaan kasvaa
Hotelliin tasoon kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Laadukkaasta hotellista ollaan myös valmiita maksamaan hieman enemmän.
8. Trendikohteet – Value for money
Nousussa ovat nyt selvästi edulliset kohteet, joissa saa hyvää vastinetta rahalle. Tällaisia kohteita ovat mm. Gdansk, Krakova, Tallinna ja Bulgarian lomakohteet.
9. Risteilyjen suosio kasvaa
Risteilyt ovat joidenkin arvioiden mukaan nopeimmin kasvava matkailumuoto. Risteilyille lähdetään yhä useammin koko perheen voimin ja isot uudet alukset tarjoavat enemmän aktiviteetteja ja ripauksen luksusta. Risteilyn aikana pääsee tutustumaan useaan eri kohteeseen eikä matkalaukkua tarvitse purkaa kuin kerran matkan aikana. Uutena tulokkaana risteilymaailmassa on Royal Caribbean -varustamon Symphony of the Seas -alus, joka lasketaan vesille keväällä 2018. Kyseessä on maailman suurin risteilyalus.
10. Matkat varataan hyvissä ajoin
Lomasuunnitelmien teko aloitetaan hyvissä ajoin ja usein jopa heti edellisen matkan jälkeen. Matkan suunnitteluun käytetään paljon aikaa tutkimalla eri vaihtoehtoja netistä sekä kuuntelemalla ystävien suosituksia eri kohteista ja hotelleista. Itse matka varataan useita kuukausia ennen lähtöä ja varsinkin perheet ovat erityisen aikaisin liikkeellä, koska isompia perhehuoneistoja on saatavilla