Venäläisten määrä kasvoi vuodenvaihteessa

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan jäsenkyselyn mukaan alan yritysten pikkujoulumyynti sujui jopa ennakko-odotuksia paremmin. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 83 prosenttia kasvatti myyntiään edellisestä vuodesta. Venäläisten asiakkaiden määrä kasvoi vuodenvaihteen sesongin aikana noin 70 prosentissa MaRan jäsenyrityksistä.

Viime syksynä tehdyssä kyselyssä noin 70 prosenttia MaRan jäsenyrityksistä odotti pikkujoulumyynnin kasvavan, joten toteutunut myynti ylitti odotukset. Yli 4 prosentin kasvuvauhtiin ylsi lähes kolmannes, ja vain 5 prosenttia yrityksistä ilmoitti pikkujoulumyynnin olleen edellisvuotta heikompi.

Tilastokeskuksen mukaan venäläisten matkailijoiden yöpymiset Suomessa ovat olleet vuonna 2017 noin 16 prosentin kasvussa. Samaa viestiä kertoo MaRan jäsenkysely, jonka mukaan venäläisten asiakkaiden määrä kasvoi vuodenvaihteessa edellisvuodesta lähes 70 prosentissa yrityksistä.

Myös yritysten tapahtuma- ja kokousmyynti kehittyi positiivisesti syys-joulukuussa 2017. Noin 83 prosenttia vastanneista arvioi myynnin kasvaneen ainakin jonkin verran. Lähes 28 prosenttia yrityksistä ilmoitti kasvun yltäneen yli 6 prosenttiin.

– Tapahtuma- ja kokousmyynnin odotetaan kasvavan edelleen nyt keväällä, mutta kasvuvauhdin odotetaan olevan hieman edelliskuukausia maltillisempaa, kertoo MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Myynnin kasvu ei kuitenkaan näy kannattavuuden parantumisena. Majoituksen ja ravintoloiden keskimääräinen liiketulos on ollut viime vuodet heikolla tasolla.
– Vuodesta 2007 vuoteen 2016 alan yritykset ovat tehneet keskimäärin vain 1-2 prosenttia liikevoittoa liikevaihdosta. Majoitusalan yhteenlaskettu tulos oli 2009–2015 tappiolla, muistuttaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.