Pimeän vuodenajan tarjouskampanjat saattavat hämärtää käsitystä siitä, mitä elektroniikkaa, liittymiä tai oheispalveluja oikeastaan tarvitsee. Kun hintaa on tiputettu roimasti, voi tarpeettomankin hieno laite houkuttaa. Monen muun tuotteen kohdalla kuluttajat miettivät tarkemmin todellisia tarpeitaan ja ostoksen hintaa. Jotta elektroniikkahankinnat eivät myöhemmin kaduta, Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys Enter ry suosittelee suunnittelemaan hankintaa jo ennen kaupassa asiointia ja kehottaa tarvittaessa pyytämään digituesta apua ostoslistan laadintaan.
Jos tietotekniset taidot ovat vaatimattomat ja termit hepreaa, voi olla vaikeaa arvioida uuden laitteen tai liittymän sopivuutta itselle. Kaiken pitäisi kuitenkin lähteä käyttötarpeesta ja sen suhteuttamisesta kukkaroon. Eivät kesäkengätkään eivät lämmitä talvipakkasella vaikka hinta olisi ollut huokea.
Kysy itseltäsi käyttötarvetta kartoittavia kysymyksiä
Tarjouskampanjat – kysy itseltäsi ainakin, mikä olisi uuden laitteen tai liittymän käyttötarve eli mitä sillä tekisit: luetko sähköpostia ja surffaat netissä vai käytätkö laitetta verkkopelaamiseen ja elokuvien katseluun. Laitteen tulee olla kytkettävissä muihin omistamiisi laitteisiin, ja mikäli olet ollut tyytyväinen, haluat ehkä pitäytyä aiemman laitteesi käyttöjärjestelmässä. Tutustu etukäteen myös aiempaan operaattorilaskuusi: tiedätkö kaikkien nykyisten liittymiesi käyttötarkoituksen ja mihin laitteeseen ne kytkeytyvät?
Missä kaikkialla käytät laitteitasi kodin lisäksi? Monessa kodissa on nykyään kiinteä laajakaista tai valokuitu, josta maksetaan vastikkeessa. Et siis välttämättä tarvitse jokaiseen laitteeseen omaa nettiliittymää, vaan voit käyttää kodissasi olevaa nettiä langattomasti. Liittymätarpeeseen vaikuttaa myös se, käytätkö laitteita myös esimerkiksi mökillä tai onko käyttäjiä useampia. Peruskäyttäjälle riittää älykännykkään 4G-liittymä ja 10M, jos yhteyttä ei jaeta useampaan laitteeseen.
Skarppaa ostohetkellä
Kaupankäyntitilanteessa uskalla kyseenalaistaa ja kysyä itseäsi mietityttävät seikat. Varmista myös, että ymmärrät mistä asioista loppulasku koostuu.
Tutustu myös palautusoikeuteen. Usein kivijalkakaupasta ostaessa palautusoikeutta ei ole. Netistä ja puhelinmyynnistä ostettaessa palautusoikeus on vähintään 14 vuorokautta, mikäli tuote on myyntikelpoinen. Palautusoikeuden tarkat määritelmät ovat kauppakohtaiset eli tarkistathan ne.
Maksutonta apua on saatavilla
Enter ry:n digiopastajat auttavat senioreita henkilökohtaisesti, kiireettömästi ja maksutta myös laitteen tai liittymän hankintaan liittyvissä kysymyksissä. Opastajat ovat vapaaehtoisia ja itsekin ikäihmisiä. Enterin opastusta on tarjolla Uudellamaalla. Muualla maksutonta digitukea voi kysyä esimerkiksi kirjastosta. Hankintaa voi pohtia myös puhelimitse etäopastajan kanssa: valtakunnallinen Etäopastus-palvelu on maksuton ja tarkoitettu kaikille senioreille.