Tallink on kokeillut viime kuusta lähtien Tallinnan satamassa Helsingin-reitillä henkilöautojen automaattista laivaan ohjausta. Mahdollisuutta käyttää ns. Smart Lane-kaistaa tarjotaan tietyillä lähdöillä niille automatkustajille, jotka ovat varanneet matkansa verkosta ja joiden henkilöautossa on enintään kaksi matkustajaa.
– Automatkustajat voivat välttää jonottamisen lähtöselvitysluukulla käyttämällä Smart Lane -kaistaa. He ajavat laivaan automaattiporttien kautta. Portit tunnistavat matkustajan ajoneuvon ja ohjaavat sen laivaan automaattisesti, Tallinkin liiketoiminnan kehitysjohtaja Meelis Pint sanoo.
Testijakson aikana matkustajat voivat käyttää Smart Lane-kaistaa kaikilla Tallinna–Helsinki-linjan maanantailähdöillä sekä neljällä lähdöllä sunnuntaisin ja tiistaisin. Muina viikonpäivinä automaattikaistan käyttö riippuu ennakkovarausten määrästä.
Aikaa säästyy ja ruuhkat vähenevät
Meelis Pint korostaa, että Smart Lanen ansiosta henkilöautolla pääsee laivaan nopeammin ja sujuvammin. Testin myötä automatkustajat säästävät aikaa, ja satama-alueen ruuhkat vähenevät.
– Matkan ennakkoon varanneet, joiden henkilöautossa on enintään kaksi henkilöä, saavat etukäteen ilmoituksen, jossa tarjotaan mahdollisuutta käyttää Smart Lane -kaistaa, Pint kertoo.
Maihinnousukortti esitettävä pyydettäessä
Smart Lane -automaattikaistalla jokaisen matkustajan on esitettävä pyydettäessä maihinnousukortti tulostettuna tai mobiilisovelluksessa. Jos maihinnousukorttia ei ole, lähtöselvitysvirkailija ohjaa ajoneuvon pois odotusalueelta.
Huhtikuussa alkaneen testijakson tavoite on varmistaa, että automaattiporttien ohjelmisto toimii kuten pitäisi ja matkustajat pääsevät laivaan sujuvasti.
– Tulevaisuudessa, kun olemme varmistaneet järjestelmän toimivuuden, haluamme tarjota mahdollisuutta myös useamman matkustajan ajoneuvoille sekä niille varaajille, joiden matkaseurueet liikkuvat usealla autolla, Pint sanoo.