S Tallink Grupp ja Rauma Marine Constructions (RMC) allekirjoittivat sopimuksen uuden LNG-käyttöisen Shuttle-pikalaivan rakentamisesta Helsinki–Tallinna-reitille. Sopimus astuu voimaan tänään. Aluksen suunniteltu valmistumisaika on tammikuussa 2022.
Uusi Shuttle-pikalaiva käyttää Megastarin tavoin kaksoispolttoainemoottoreita. Tämän lisäksi hyödynnetään akkuteknologiaa. Laivan kokonaispituus on noin 212 metriä, ja se voi kuljettaa 2 800 matkustajaa. Alus maksaa noin 250 miljoonaa euroa ja se rakennetaan Rauman telakalla. Työllisyysvaikutus telakalle on noin 1 500 henkilötyövuotta.
Uusi laiva on Tallink-konsernille jälleen askel kohti yhä suurempaa merenkulun energiatehokkuutta ja ekologisuutta. Uuden laivan bruttovetoisuus on noin 50 000 ja sen matkanopeus on 27 solmua. Laiva käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä ja täyttää kaikki nykyiset ja tulevat päästörajoitukset.
Tankkauksen tarve vähenee
Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa. Uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan CO2-päästöjä pystytään vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen laivanmuotoilun myötä.
Uusi laiva hyötyy Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa äskettäin allekirjoitetusta yhteistyösopimuksesta, jonka tavoitteena on kehittää innovatiivisia älykkäitä autokansiratkaisuja yhtiön aluksille. Ratkaisuilla voidaan tehostaa lastausta ja purkua ja saada ne yhteensopiviksi Tallinnan satamassa jo käytössä olevien älykkäiden satamaratkaisujen kanssa.
Sopimuksen mukaan 30 prosenttia kokonaiskustannuksista maksetaan rakennusaikana ja loput laivan valmistumisen jälkeen. Tallink-konserni suunnittelee rahoittavansa 70 prosenttia uuden laivan kustannuksista pitkäaikaiselle lainalla vuonna 2022, lainaehdot päätetään lähitulevaisuudessa.
Ympäristöystävällistä ja tehokasta
– Megastarin ja uuden laivan rakentaminen ovat tuoneet Helsinki–Tallinna-reitille täysin uuden aikakauden. Asiakkaamme ovat ottaneet Megastarin erittäin hyvin vastaan ja sillä onkin matkustanut jo yli neljä miljoonaa matkustajaa. Megastar on tehnyt toiminnastamme uudella lailla ympäristöystävällistä ja tehokasta, mikä on aivan yhtä tärkeää kuin suurempi matkustusmukavuus, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
– Olemme tyytyväisiä, että olemme allekirjoittaneet rakennussopimuksen RMC:n kanssa ja että laivan rakentaminen on alkamassa. Oli loogista, että tulisimme ennemmin tai myöhemmin rakennuttamaan samantyyppisen aluksen kuin Megastar voidaksemme edelleen kehittää toimintaamme meille tärkeällä reitillä, Nõgene jatkaa.
Uusimpia teknisioa sovelluksia
– Olemme ylpeitä siitä, että Tallink luottaa RMC:hen tässä tärkeässä projektissa. Uuden laivan onnistunut suunnittelu ja rakentaminen pohjaa osittain Tallinkin olemassa olevaan laivastoon, mutta sen suorituskyky ylittää aikaisemman tason, koska nyt integroidaan uusimpia teknisiä sovelluksia, esimerkiksi tehon tarpeen osalta. Tämä projekti on tärkeä välietappi RMC:n matkalla kohti matkustaja-autolauttarakentamisen globaalia teknistä johtoasemaa ja tuo meidät samalle viivalle markkinajohtajien kanssa, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.
– Projektia itsessään on odotettu kovasti Raumalla, koska nyt voimme jatkaa hyvää yhteistyötämme Tallinkin kanssa. Tästä yhteistyöstä meillä on erinomaisia kokemuksia jo vuosituhannen alusta, kun Raumalla rakennettiin M/S Romantikaa, Tallink-konsernin ensimmäistä 2000-luvun uudisrakennusta, Heinimaa lisää.
Uuden aluksen tiedot
Pituus: 212 metriä
Matkustajia: 2 800
Matkanopeus: 27 solmua
Bruttovetoisuus: 50 000
Polttoaine: kaksoispolttoaine