Tallink-konserni osti rahtilaiva Sailorin

M/S Sailorin hankinta on yhtiön strateginen investointi tulevaisuuteen.

Kyseessä on rahtilaiva, joka on rakennettu vuonna 1987 Puolassa Gdanskin telakalla. Laiva on 157 metriä pitkä ja 25 metriä leveä ja sen bruttovetoisuus on 20 921. Laivassa on 60 hyttiä ja siihen mahtuu 23 miehistön jäsentä sekä 119 matkustajaa. Sailorissa on 1400 rahtimetriä. Laivan nopeus on noin 19 solmua.

Sailorin omisti tähän saakka Navirail OU, mutta se on ollut vuokrattuta laivayhtiö DFDS:lle. Laiva on liikennöinyt Paldiski-Kapellskär-reitillä. Alunperin laiva rakennettiin 1980-luvun lopulla Neste Oy:lle ja sen on aiemmin omistanut myös Nordö Link ja Finnlines. Laiva on liikennöinyt vuoteen 2015 asti nimellä Finnsailor.

-Kulunut poikkeusjakso on näyttänyt, että meidän on vahvistettava laivastoamme rahtilaivalla, jotta voimme varmistua, että olemme valmiita reagoimaan muuttuvaan maailmaan tapahtuipa mitä hyvänsä. Haluamme pystyä jatkossakin käyttämään laivojamme joustavasti niin rahdin kuin matkustajien erilaisiin kuljetustarpeisiin. Koronapandemian aikana tuli selväksi, että rahtikuljetuksilla on hyvin merkittävä rooli maidemme talouden kannalta. Rahtikuljetuksia hoidettiin pääosin yhtiömme matkustajalaivoilla, jotka on suunniteltu kuljettamaan sekä rahtia että matkustajia. Pelkän rahdin kuljettaminen näillä laivoilla ei ole taloudellisesti järkevää eikä kannattavaa, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

-Tällä hetkellä olemme esimerkiksi lisänneet rahtikapasiteettia ainoalla Viro-Ruotsi-reitillä Paldiskista Kapellskäriin matkustajalaiva Isabellellä. Laiva kuljettaa vain rahtia, koska Viron ja Ruotsin välinen matkustus ei ole suositeltavaa Ruotsin koronavirustilanteesta johtuen. Tämä tarkoittaa, että kuljetamme päivittäin yli 600 tyhjää hyttiä edestakaisin. Matkustajalaivojen käyttäminen pelkkinä rahtilaivoina ei ole tehokasta liiketoimintamme kannalta. Sailorin hankinnalla haluamme vahvistaa ja monipuolistaa laivastoamme tulevaisuutta varten.

Sailorin kaupan hinta oli 8,5 miljoonaa euroa. Laiva rekisteröitiin Tallink-konsernille  30.6.2020 Viron lipun alle Kyproslaiseen alusrekisteriin samaan tapaan kuin Tallink-konsernin muut laivat on rekisteröity. Laiva luovutetaan Tallink-konsernille 9.7.2020 Viron Paldiskissa. Tallink tekee päätökset laivan reitistä ja aikataulusta lähitulevaisuudessa.