Uusi tutkimus (Hotels.com) paljastaa, että Suomessa yli kolme viidesosaa milleniaaleista (66 %) jättää puhelimensa huomiotta loman aikana. Vaikka kaikki eivät puhelimesta luovukaan, jopa 72 % suomalaisista vähentää tietoisesti sosiaalisen median käyttöä loman aikana. Tämä trendi on vahva etenkin naispuolisten milleniaalien keskuudessa (75 % naisista ja 63 % miehistä).
Digipaaston syyksi ilmoitettiin muun muassa halu olla läsnä hetkessä (71 %), halu viettää enemmän aikaa matkaseuran kanssa (38 %) ja halu rentoutua (60 %). Lähes joka kolmas suomalainen vastaaja kertoi myös olevansa huolissaan roaming-maksuista (29 %). Siitä huolimatta hotellin ilmainen WiFi-yhteys ei tunnu olevan kovin tärkeä, sillä sitä piti merkityksellisenä alle neljäsosa suomalaisista (23 %).
Vaikka 58 % suomalaisista päivittää somekanaviaan myös loman aikana, täydellisen Instagram-otoksen saaminen menettää jatkuvasti merkitystään: vain 4 % vastaajista ilmoitti sen olevan heille tärkeää loman aikana. Sen sijaan tutkimus paljastaa, että 86 % puhelintaan lomalla käyttävistä hyödyntää sitä lomakokemuksensa vahvistamiseen – piilotettujen helmien ja huippuravintoloiden tutkimiseen tai parhaiden reittien suunnittelemiseen!
Aislinn Spence Hotels.comilta kommentoi: -Ottaen huomioon, kuinka riippuvainen yhteiskuntamme on puhelimista ja internet-yhteydestä, on kiinnostavaa nähdä, että Suomen nuoret aikuiset haluavat välttää niiden käyttöä lomallaan. Paras rentoutumistapa loman aikana onkin laitteiden sammuttaminen, kartalta katoaminen ja hetkessä eläminen. Tämä trendi toistuu kaikkialla Pohjoismaissa, sillä vain 4 % vastaajista ilmoittaa arvostavansa täydellisen somekuvan ottamista lomallaan. Kenties tämä heijastelee sitä, että yhä useampi milleniaali hylkää sosiaalisen median lomansa ajaksi.