Onnellisuusoppaille vieraita – Rent a Finn innostaa

Visit Finland kutsui Rent a Finn -kampanjassaan matkailijoita ympäri maailman tutustumaan maailman onnellisimpaan maahan Suomeen. Yli 6 000 halukkaan joukosta on nyt valittu kahdeksan matkailijaryhmää, jotka pääsevät kokemaan luonnonläheistä elämänmenoa ja rauhoittumisen taitoa valittujen suomalaisten vieraina. Rent a Finn on luomassa uudenlaista matkailuilmiötä.

Rent a Finn on herättänyt valtavasti kiinnostusta ympäri maailmaa. Uudenlainen matkailumuoto ja sen viestintä vastaavat autenttisten kokemusten kasvavaan kysyntään. Suomen puhdas ja lumoava luonto, hiljaisuus ja ihmisten aito kohtaaminen kiinnostavat.

Kalastus, veneily, saunominen, lavatanssit,…

– Saimme yli 6 000 hakemusta 124 eri maasta, mikä ylitti kaikki odotukset. Myös kyselyitä ja haastattelupyyntöjä on tullut lähes kaikista maailman kolkista. Tämä kertoo siitä, että Suomi-brändi ja live like a local -trendi innostaa. Suomi houkuttelevana matkailumaana on edelleen nousussa, iloitsee Heli Jimenez, Visit Finlandin markkinoinnista vastaava johtaja.

Rent a Finn aktivoi tavalliset suomalaiset opettamaan rauhoittumisen taitoa ja luontoyhteyttä matkailijoille. Kesävierailuille suuntaavat matkailijat valittiin videohakemusten pohjalta eri puolilta maailmaa. Jokaisella heistä on oppaanaan tavallinen suomalainen, joka avaa kotinsa tai kesäpaikkansa muutamien päivien ajaksi. Yhteisiin aktiviteetteihin voi kuulua esimerkiksi kalastamista, veneilyä, saunomista, lavatansseja tai vaikka marjastamista vieraan oman kiinnostuksen mukaan.

– Visit Finland edistää monimuotoista matkailua Suomeen. Roolimme on avata ovia ja tuoda inspiroivia matkailumuotoiluja kokeiluun. Uskomme, että Rent a Finn -kokeilun myötä tavallisten suomalaisten kynnys avata kotinsa ja esitellä meille tavallista, mutta matkailijoille eksoottista arkeaan madaltuu, pohtii Business Finlandin kansainvälisen matkailun edistämisestä vastaavan yksikön Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.

Tulevien vierailujen myötä Rent a Finn -ilmiö jatkaa kasvuaan ja muotoutuu uudesta matkailumuodosta innostuneiden sanansaattajien näköiseksi.

Miljardinäkyvyys

Rent a Finn on paistatellut maailman uutismedioissa, mutta myös postauksissa ja some-keskusteluissa. Kansainvälisen median aiheesta kirjoittamat artikkelit ovat tavoittaneet jo yli miljardi silmäparia ja luku kasvaa jatkuvasti.

– Viime viikonloppuna joukko kansainvälisiä toimittajia oli kokemassa Rent a Finn –elämystä Suomessa. Rent a Finn -oppaidemme johdolla he saivat maistiaisia siitä, mitä kesällä Suomeen saapuvat vieraat tulevat kokemaan, Heli Jimenez jatkaa.

Kiinnostus Rent a Finn -ilmiötä kohtaan on ollut suurta, mutta virallisia kesävierailuja on vain rajattu määrä. Jokainen suomalainen voi kuitenkin toimia oma-aloitteisesti onnellisuusoppaana ulkomaiselle vieraalle ja kertoa siitä sosiaalisessa mediassa käyttämällä hästägiä #rentafinn.

Onnellisuusoppaat ja kesällä Suomeen saapuvat Rent a Finn -matkailijat:

Petri, Mathildedahl, vieraanaan: Amélie ja Rémi, Paris, Ranska
Timo, Punkaharju, vieraanaan: Flavia, Carlo ja Giada, Pesaro, Italia
Hanna, Ansalahti, vieraanaan: Yantao ja Zishuo, Luoyang, Kiina
Esko, Rovaniemi, vieraanaan: Preston, Marie, Savin ja Hobson, San Diego, USA
Laura ja Joni, vieraanaan: Angelina ja Connor, Guangzhou, Kiina
Juho, Nuuksio ja Porkkala, vieraanaan: Shun ja Misato, Tokio, Japani
Katja, Helsinki, vieraanaan: Madeline; Köln, Saksa
Linda, Utö, vieraat ilmoitetaan myöhemmin kampanjasivulla