Norwegianin liikenneluvuissa pandemia näkyy rajusti

Norwegian 737-800. Kuva: Jørgen Syversen

Norwegianin helmikuun liikennelukuihin vaikuttaa voimakkaasti matkojen matala kysyntä kaikkialla Euroopassa. Yhtiön tilastot kertovat karua kieltä koronapandemian vaikutuksesta.

Helmikuussa 61 374 asiakasta lensi Norwegianin kanssa, laskua 97 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kapasiteetti (ASK) laski 98 prosenttia ja koko matkustajaliikenne (RPK) laski 99 prosenttia. Kuormituskerroin oli 38,1 prosenttia, laskua 44 prosenttiyksikköä.

-Pandemia vaikuttaa edelleen kielteisesti liiketoimintaamme, koska matkarajoitukset pysyvät voimassa. Myönteinen asia on, että yhä useammat ihmiset rokotetaan, varauksissamme nähdään myönteisiä suuntauksia ja uskomme, että ihmiset haluavat matkustaa. Heti kun Eurooppa avautuu olemme valmiita lisäämään tarjontaa, Norwegianin toimitusjohtaja Jacob Schram sanoo.

Helmikuussa lensi keskimäärin kahdeksan konetta

Norwegian käytti helmikuussa keskimäärin kahdeksaa lentokonetta, pääasiassa kotimaan reiteillä Norjassa. Yhtiö suoritti helmikuussa 96,8 prosenttia reittilennoistaan, joista 93,5 prosenttia lähti ajoissa.

Norwegian perustettiin vuonna 1993, mutta halpalentoyhtiötoiminnan se aloitti Boeing 737 -kalustolla vuonna 2002.

-Niistä päivistä lähtien meidän missiomme on ollut tarjota kohtuuhintaisia matkoja kaikille ja mahdollistaa viisaat valinnat eli hyvän rahanvastineen sekä runsaan valinnanvaran, toimitusjohtaja toteaa.

Norwegian operoi lyhyen matkan reittejä Pohjoismaissa sekä tärkeimpiin Euroopan kohteisiin.

Vuonna 2019 Norwegian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka allekirjoitti YK:n ilmasto-ohjelman, ja yhtiö sitoutui siten tulemaan ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.