Norwegian – tulot kasvoivat ja kustannukset alenivat

Norwegianin toiselle vuosineljännekselle oli tyypillistä aiempaa alhaisemmat kustannukset ja kasvaneet tuotot – täysin yhtiön strategian mukaisesti. Kasvun hidastumisesta ja Boeing 737 MAX -koneiden ongelmista huolimatta Norwegianin toisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen käyttökate oli ennätyskorkea 2,3 miljardia Norjan kruunua.

Vertailukelpoinen käyttökate (EBITDAR pl. muut tappiot/voitot) kaksinkertaistui viime vuoteen verrattuna ja se oli yli 2,3 miljardia Norjan kruunua, mikä on yhtiön historian kaikkien aikojen korkein toisella vuosineljänneksellä. Yksikkötuotto (RASK) nousi 13 prosentilla ja tuotto matkustajakilometriä kohden (yield) nousi 11 prosentilla. Toisen vuosineljänneksen liikevaihto nousi 19 prosentilla yli 12 miljardiin Norjan kruunuun pääasiassa yhtiön kaukoreittien ansiosta.

Lähes 10 miljoonaa matkustajaa lensi Norwegianilla toisella vuosineljänneksellä, mikä on yhtä monta matkustajaa kuin samalla vuosineljänneksellä vuonna 2018. Käyttöaste oli 88 prosenttia, nousua 1,2 prosenttiyksikköä viime vuodesta.Norwegian on muuttanut strategiansa kasvusta kannattavuuteen eri toimenpiteiden avulla, kuten reittiverkoston optimoinnilla ja laajalla kustannussäästöohjelmalla.

Tarjottujen henkilökilometrien määrä (ASK) kasvoi vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä kuusi prosenttia, kun kasvu vuoden 2018 toisella vuosineljänneksellä oli huipussaan 48 prosentissa. Yhtiön sisäinen kustannussäästöohjelma #Focus2019 jatkuu täydellä teholla ja toisella vuosineljänneksellä saavutettiin 554 miljoonan Norjan kruunun kustannussäästöt. Yhtiö on siten saavuttanut tavoitteen, jonka mukaan kuluja on vähennetty yli yhdellä miljardilla Norjan kruunulla tähän mennessä tänä vuonna.

– Norwegianin toisen vuosineljänneksen tulos osoittaa, että etenemme strategiamme mukaisesti kasvusta kannattavuuteen. Vaikutuspiirimme ulkopuolella olevista operatiivisista haasteista huolimatta, kuten ongelmat 737 MAX -koneiden kanssa, olemme saavuttaneet Norwegianin historian korkeimman vertailukelpoisen käyttökatteen toisella vuosineljänneksellä. Olen myös tyytyväinen tulevien kuukausien varaustilanteeseen, erityisesti kaukolennoilla, sanoo Norwegianin konsernijohtaja Bjørn Kjos.

Norwegian otti toisella vuosineljänneksellä laivastossaan käyttöön neljä uutta Boeing 787 Dreamlineria. Norwegianin lentolaivaston keski-ikä on vain 3,8 vuotta, mikä tekee siitä yhden polttoainetehokkaimmista ja nykyaikaisimmista lentolaivastoista maailmassa.

MAX-lentokoneita koskeva päivitys

Maaliskuussa Norwegian keskeytti tilapäisesti operoinnin kaikilla 18 Boeing 737 8 -lentokoneellaan. Yhtiö on yhdistänyt lentoja ja tarjonnut matkustajille vaihtoehtoisia lähtöjä Norwegianin omassa reittiverkostossa, millä on vähennetty tilanteen vaikutuksia matkustajiin parhaalla mahdollisella tavalla. Yhtiö jatkaa työtä, jotta matkustajiin kohdistuvat vaikutukset jäävät mahdollisimman vähäisiksi ja tarjoaa lentoja myös vuokrakoneilla.

Tilanne 737 MAX -koneiden kanssa on vaikuttanut negatiivisesti yhtiön operatiiviseen toimintaan, kysyntään ja kustannuksiin. Norwegian ennakoi, että kustannukset kohoavat 700 miljoonaan Norjan kruunuun vuonna 2019.