Lygg miljardisopimukseen

Lygg miljardisopimukseen cElectra.aeron kanssa vuodesta 2028 alkaen.

Yksistään niillä Lygg voi lennättää yli 10 miljoonaa matkustajaa vuodessa, mikä on yli 60 prosenttia
Helsinki-Vantaan tämän vuoden kansainvälisen liikenteen kokonaismatkustajamäärästä.

8–14-paikkaisten hybridikoneiden lisääminen osaksi Lyggin liiketoimintamallia yhdistää ilmailun ja
alustatalouden sekä tuo suorat yhteydet ja uusiutuvan SAF-polttoaineen täysimääräiseen käyttöön
kaikilla lennoilla, vähentää CO2-päästöt vain viiteen prosenttiin tavanomaisesta.

Sopimuksella Lygg saa etuoikeuden tarjota operaattoreilleen ostettavaksi 150 Electran hybridikonetta, ja
ehtoihin sisältyy optio toisesta 150 koneen määrästä. 300 konetta sisältävä sopimus on yli miljardin euron
arvoinen ja sen mukaisesti Lygg tarjoaa operaattoreille koneita Hybrid as a Service -mallilla, eli rahoitettuna
ja kannattavan liiketoiminnan tarjoten.

-Olemme tässä kuviossa ennen kaikkea mahdollistaja, samaan tapaan kuin Über taannoin tarjotessaan
autoja Kaakkois-Aasian taksikuljettajille. Sopimus yhdistää Electran mullistavan, jo nyt käytössä olevan
teknologian Lyggin yhtä lailla uraauurtavaan liiketoimintamalliin. Seurattuamme Electraa pitkään olemme
vakuuttuneita siitä, että he tulevat olemaan yksi tämän markkinan merkittävistä toimijoista. Me
puolestamme pystymme tarjoamaan heidän koneilleen suoran polun kaupalliseen liiketoimintaan
yritysasiakasverkostomme ja operaattoreidemme kautta, sanoo Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen.

Suoran yhteyden määritelmä murroksessa

Lygg liikennöi alueellisia lentoja pääasiassa metropolien ulkopuolisilla lentokentillä ja alle 34-paikkaisilla
koneilla, mikä Kekäläisen mukaan tekee siitä täydellisen alustan Electran kaltaiselle toimijalle. Electran
kehittämä eSTOL, eli äärimmäisen lyhyille kiitoteille suunniteltu sähkö-hybridikone, tarvitsee vain noin 100
metriä pintaa lähteäkseen lentoon tai laskeutuakseen. Pinnan ei tarvitse olla asfaltoitua, vaan se voi olla
esimerkiksi tasaista peltoa tai soratietä. Koneen toimintamatka on nykyisellään yli 800 kilometriä.

-Tenologia mahdollistaa sen, että suoran yhteyden määritelmä kirjoitetaan uudelleen. Olemassa olevia ja
entistä lähempänä kaupunkien keskustoja sijaitsevia kenttiä voidaan ottaa hyötykäyttöön yhä
joustavammin – Lahdessa ei tarvittaisi yhtään enempää päällystettä lentotoiminnan aloittamiseksi, jos
Electran koneet olisivat siellä jo nyt käytössä, Kekäläinen esimerkittää.

– Tulevaisuuden visio on vieläkin kiehtovampi: Electran tarpeisiin vaikkapa lähitehtaan parkkipaikka on
valmis lentokenttä. Eurooppalaisen sääntelyn uudistuminen voisi periaatteessa vapauttaa Euroopan-
laajuisesti jopa satatuhatta aukiota uusiksi lentokentiksi HaaS-mallin (Hybrid as a Service) tarpeisiin. Isot
koneethan eivät voisi näitä lähtö- ja laskeutumispaikkoja käyttää, eli ne olisivat käytännössä ruuhkattomia.”

Jopa auton kimppakyytejä ilmastoystävällisempi

Hybridikoneiden käyttöönotto vähentää Lyggin toiminnan päästöt aina alle kymmeneen prosenttiin
tavanomaisesta. Jo suorilla yhteyksillä ja kooltaan 8–33-paikkaisilla koneilla saavutetaan päästöjen puolitus
verrattuna vaihtoehtoisiin matkustustapoihin. Hiilijalanjälkeä pienentää entisestään Lyggin marraskuinen
päätös ottaa käyttöön kestävä SAF-polttoaine (sustainable aviation fuel) täysimääräisesti kaikilla lennoillaan
ensi vuoden loppuun mennessä, ensimmäisenä lentoalan toimijana maailmassa.

Päästöt painuvat näillä toimilla vain kymmenykseen siitä hiilidioksidimäärästä mitä vaihtoehtoisella
matkustustavalla, ja hybridikoneiden käyttöönotto muutamaa vuotta myöhemmin mahdollistaa peräti 95
prosentin päästövähennyksen.

-Sopimus Electran kanssa varmistaa, että olemme globaalilla paalupaikalla kestävän ilmailun murroksessa.
Hybridikoneiden myötä emissiot pienenevät entisestään, minkä lisäksi niiden melusaaste on mitätön.
Suorat yhteydet muuttuvat Hybrid as a Service -mallin ansiosta yhä suoremmiksi, mikä lyhentää ilmassa
vietettyä aikaa. Vuodesta 2028 eteenpäin ilmastotietoisen liikematkustajan ei kannata edes harkita
hyppäämistä autoon, ei edes kimppakyydillä, Kekäläinen teroittaa.

FAKTA: LYGG

 Mikä: Lentoliikenteen matkustusalusta LYGG-brändillä
 Perustettu: 2020
 Työntekijämäärä: 10 vakituista ja 5 konsulttisopimuksella työskentelevää. Voimakas rekrytointi
parhaillaan käynnissä
 Perustajat: Roope Kekäläinen ja Jari-Jussi Viinikkala
 Sijoittajat: Mukana sijoittajina Superhero Capital VC sekä useita tunnettuja liike-elämän vaikuttajia

Lygg on alusta, joka tekee lentokoneella matkustamisesta tehokkaampaa, mukavampaa ja ympäristön
kantokyvyn paremmin huomioivaa. Lygg mahdollistaa liikelentämisen asiakkaille tarjoten ajansäästöä sekä
matkustusmukavuutta ja helpon käyttökokemuksen applikaation avulla. Lygg on mukana innovoimassa
sekä rakentamassa parempaa sekä ympäristöystävällisempää