Lygg alkaa käyttää kestävää polttoainetta lennoillaan

Roope Kekäläinen ja Jari-Jussi Viinikkala.

Lyggistä tulee maailman ensimmäinen lentoalan toimija, joka ottaa käyttöön kestävän SAF-polttoaineen (sustainable aviation fuel) täysimääräisesti kaikilla lennoillaan. SAF on käytössä kaikilla Lyggin kautta varatuilla lennoilla ensi vuoden loppuun mennessä, jolloin asiakkaat hyötyvät päästövähennysvaikutuksesta 100-prosenttisesti. Kestävään polttoaineeseen siirtymisen myötä päästöt vähenevät vain viidennekseen siitä mitä ne ovat tavallisessa reittiliikenteessä.

-Jo nyt lentojemme päästöt ovat keskiarvoisesti lähes puolet siitä mitä vaihtoehtoisilla lentotavoilla. Iso säästö saavutetaan suorilla yhteyksillä, joihin liiketoimintamallimme perustuu. Esimerkiksi elokuussa avaamallamme suoralla Tampere–Tukholma-reitillä Helsingin-koukkauksen välttäminen säästää noin 400 kilometriä, eli yli 6 tuntia koko matkaketjun huomioiden. Lisäksi käyttämämme 8–33-paikkainen kone kuluttaa polttoainetta noin 200–400 kilogrammaa per tunnin lento, kun ison koneen vastaava kulutus on yli 2 000 kiloa, sanoo Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen.

-SAF-polttoaineeseen siirtyminen vähentää päästöjä 75–80 prosentilla entisestään, mikä tarkoittaa, että ensi vuoden lopussa mikä tahansa Lygg-lento tuottaa vain kymmenyksen siitä hiilidioksidimäärästä mitä vaihtoehtoinen matkustustapa. Ilmailualalla merkittäviä päästötavoitteita on tapana asettaa 2050- tai 60-luvuille, mutta me olemme äärimmäisen lähellä näitä tavoitteita jo ensi vuoden päätteeksi. Lyggin siirtyessä SAFin käyttöön on laskennallinen fakta, että kaupallinen lentäminen on ollut yhtä ilmastoystävällistä viimeksi Wrightin veljesten aikoina 1914, sanoo koulutukseltaan ammattilentäjä ja lennonopettaja Roope Kekäläinen.

Uusiutuva SAF valtava askel kohti päästötöntä lentoliikennettä

Kestävä lentopolttoaine SAF on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista, kuten orgaanista alkuperää olevista jäteöljyistä, maatalousjätteistä tai eläinrasvoista. Kerosiinin kaltaiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna se tuottaa 75–80 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä elinkaarensa aikana. SAF on kolme kertaa kerosiinia kalliimpaa, mutta Kekäläisen mukaan Lyggin liiketoimintamalli mahdollistaa sen ennennäkemättömän laajan käytön ilman hinnankorotuksia asiakasyrityksille.

-Lygg uudistaa liikelentämisen alustallaan, joka ensimmäisenä maailmassa kykenee tarjoamaan palveluna suorat lentoyhteydet yrityksille, myös metropolien ulkopuolella. Tämä on lentomatkustamista, joka tapahtuu tavalla tai toisella joka tapauksessa – yrityksillä kun on avainhenkilöitä, joiden täytyy matkustaa säännöllisesti, sillä etätapaamiset eivät ole heille vaihtoehto. Kun matkustaminen on välttämättömyys, yritys haluaa totta kai valita aikaa ja päästöjä säästävimmän tavan, jolloin Lygg suorine yhteyksineen on houkuttelevin vaihtoehto.

-Liiketoimintamallissa keskeistä on se, että uusi reitti avataan vasta, kun tarpeeksi moni yritys on sitoutunut siihen. Tämän takia Lyggin operaatiot ovat olleet kannattavia käytännössä alusta asti, mikä antaa meille taloudelliset edellytykset tehdä liikelentämisestä niin ilmastoystävällistä kuin se ylipäätään voi olla. Velvoitamme operaattorimme sitoutumaan siihen, että SAF-polttoainetta on käytettävissä koko Lygg-lentojen kapasiteetin verran loppuvuodesta 2024 eteenpäin, Roope Kekäläinen kertoo.

FAKTA: LYGG

Mikä: Lentoliikenteen matkustusalusta LYGG-brändillä
Perustettu: 2020
Työntekijämäärä: 10 vakituista ja 5 konsulttisopimuksella työskentelevää. Voimakas rekrytointi parhaillaan käynnissä
Perustajat: Roope Kekäläinen ja Jari-Jussi Viinikkala
Sijoittajat: Mukana sijoittajina Superhero Capital VC sekä useita tunnettuja liike-elämän vaikuttajia