Lomakohde valitaan kaverikokemuksen perusteella

Kuva: Simon Matzinger Unsplash

Ellei satu kuulumaan niihin harvoihin, jotka valitsevat seuraavan matkakohteensa karttapallon ja siihen sattumanvaraisesti tökätyn sormen avulla, on lomainspiraatiosi todennäköisesti peräisin jostakin muualta. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä tutkimuksessaan, mistä suomalaiset hakevat ja löytävät ideoita ja inspiraatiota lomiensa suunnitteluun.

Vaikka mainonnalla on suuri rooli erilaisten matkakohteiden esittelyssä, suomalaiset imevät inspiraatiota lomasuunnitelmiinsa momondon vuosittain toteuttaman matkailututkimuksen mukaan yhä ennen kaikkea ystävien ja perheen kokemuksista ja suosituksista sekä matkailuun liittyviltä verkkosivuilta. Enemmän kuin joka kolmas (38 %) suomalainen ilmoittaa etsivänsä ideoita joko matkasivustoilta tai läheisiltään. Seuraavana listalla ovat sosiaalinen media (28 %) ja mainonta (20 %) sekä omat harrastukset (20 %).

Eri-ikäisten vastaajien suosimissa inspiraationlähteissä näkyy jonkin verran eroja. Lähes puolet (46 %) tutkimuksen 18–22-vuotiaista suomalaisista ilmoittaa löytävänsä innoitusta lomasuunnitelmiin somesta, kun taas yli 56-vuotiaista vain noin joka seitsemäs (14 %) selaa somea lomaa suunnitellessaan. Yli 56-vuotiaat ovat puolestaan aktiivisimpia matkailusivujen selailijoita (47 %).

-Reissujen suunnittelu on aina yhtä kutkuttavaa, mutta idea lähteä johonkin tiettyyn kohteeseen syntyy harvoin itsestään. Tutkimus osoittaa, että suomalaiset inspiroituvat ystävien, perheen, somen ja mainonnan kautta välittyvistä tarinoista, kokemuksista ja kuvista, kommentoi momondon Suomen markkinointipäällikkö Jenna Perus.

-Erot sukupolvien välillä näkyvät vahvimmin niiden määrässä, jotka ilmoittivat saavansa matkaideoita blogeista. 18–35-vuotiaiden parissa joka viides ilmoitti inspiroituvansa blogeista, kun yli 56-vuotiaista vain joka kahdeskymmenes mainitsi blogien inspiroivan heitä matkansa suunnittelussa.

 HINTA TÄRKEINTÄ, WI-FISTÄ EI HALUTA MAKSAA

Lomakohteen valinnan lisäksi lomasuunnitelmien tekoon kuuluvat myös matkojen vertailu ja suunnittelu. Hinta on suomalaisille kaikkein tärkein kriteeri lomalentoa varatessa. Yli puolet (54 %) kaikista vastaajista ilmoitti lennon hinnan ja hieman alle puolet (44 %) lennon sopivan päivämäärän ja ajan yhdeksi kolmesta tärkeimmästä kriteeristään lentovarausta tehdessä. Seuraavaksi tärkeimpinä pidettiin sitä, että lento on suora (35 %) ja että matkatavaramaksu sisältyy lentolipun hintaan (18 %), joskin nuoremmille vastaajille nämä olivat hieman vähemmän tärkeitä ominaisuuksia.
Vaikka erityisesti pitkällä lentomatkalla aika käy helposti pitkäksi ja tekisi mieli nettiin, ovat suomalaiset hyvin yksimielisiä siitä, että he eivät halua maksaa lennolla toimivasta wi-fi-yhteydestä lisämaksuja. Neljä viidestä (82 %) suomalaisesta ei maksaisi ekstraa internet-yhteydestä. Ikä vaikuttaa vastauksiin jonkun verran, ja alle 23-vuotiaista melkein puolet (42 %) olisikin halukas maksamaan netistä myös lennon aikana.