Lentomatkustajat eivät tunne oikeuksiaan

Euroopan unionissa lentomatkustajien oikeuksia turvaava EC 261 -laki on jo 14 vuotta vanha, mutta yhä edelleen vain 15 prosenttia EU-kansalaisista ymmärtää täydet oikeutensa lentokorvausasioissa.

AirHelpin tutkimuksen mukaan keskimäärin 85% vastaajista EU:ssa ei ymmärrä oikeuksiaan lentomatkustajina.
• 66% kaikista eurooppalaisista vastaajista on sitä mieltä, etteivät lentoyhtiöt anna heille tarpeeksi tietoa matkustajan oikeuksista.
• Vuosittain lentokorvauksia jää lunastamatta yhteensä yli 5 miljardin euron arvosta.

85 prosenttia EU-kansalaisista ei tiedä oikeuksiaan lentomatkustajina, minkä seurauksena yli 5 miljardin euron arvosta lentokorvauksia jää vuosittain lunastamatta, selviää AirHelpin tänään julkaisemista kyselytutkimustuloksista. Matkustajan oikeuksista tiedottaminen on lentoyhtiöille pakollista, mutta tästä huolimatta 66% vastaajista on sitä mieltä, että lentoyhtiöt eivät anna heille aiheesta tarpeeksi tietoa.

AirHelp toteutti tutkimuksen helmikuussa ja siihen osallistui yli 7 000 vastaajaa ympäri Euroopan unionin*. Vastaajien lukumäärällä mitattuna se on yksi isoimmista koskaan toteutetuista lentomatkustajan oikeuksia käsittelevistä tutkimuksista. Tuloksista on helppo päätellä, että on vielä pitkä matka kuljettavana, ennen kuin lentomatkustajat ovat täysin selvillä oikeuksistaan.

Pääsyyt korvaushakemuksen tekemättä jättämiselle ovat tietämättömyys omista oikeuksistaan (42%), luulo korvaushakemuksensa epäkelpoisuudesta (36%) ja osaamattomuus korvaushakemuksen tekemisessä (24%). Kyseessä oli monivalintakysymys, johon vastaaja on voinut valita useamman vastausvaihtoehdon.

-On selvää, että lentomatkustajat kokevat yhä olevansa voimattomia kiistoissa lentoyhtiöitä vastaan. Tämän takia moni jättää tekemättä hakemuksen korvaukseen, johon olisi oikeutettu, AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo sanoo.