Kotimaan matkailu korostuu syyslomalla

Kotimaan matkailu korostuu vahvasti tuoreessa tilastossa.

Kotimaan matkailu kiinnostaa yhä useampaa, kertoo tuore tutkimus

Poikkeusvuoden patoutunut matkustustilanne näkyy kiinnostuksena kotimaan matkailua kohtaan – joka toinen suomalainen suunnittelee matkaa syyslomalle, selviää nettimatkatoimisto ebookersin Matkailubarometri 2020 -tutkimuksesta*.

Euroopan kestosuosikkien sijaan matkoja haetaan nyt eniten kotimaan suurten kaupunkien lisäksi myös Lappiin sekä myös pienemmille paikkakunnille. Tutkimuksen mukaan suomalaiset uskovat matkailulla olevan positiivinen vaikutus henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin.

Syksyn kiireet katkaiseva syysloma on monille suomalaisille tervetullut hengähdyshetki myös korona-aikana. Ebookersin teettämän Matkailubarometri 2020 -tutkimuksen mukaan koronarajoituksista huolimatta suomalaiset suunnittelevat aktiivisesti syyslomailua kotimaassa. Jopa 37 % vastaajista suunnittelee kaupunkilomaa jossain päin Suomea. Muun tyyppisestä kotimaan matkailua suunnittelee yli puolet (53 %) vastaajista. Ulkomaan matkojen suunnittelu on lyhyellä aikavälillä vähäistä. Risteilymatkoja kertoi suunnittelevansa melko suurella tai suurella todennäköisyydellä vain 11 % suomalaisista. Kiinnostus kotimaan matkailuun on tasaista sukupuoleen, ikään tai perhetilanteeseen katsomatta.

– Tutkimustulokset kertovat selkeää kieltään siitä, että suomalaisten tarve hakea matkailun elämyksiä ei ole kadonnut mihinkään. Pidämme erittäin kiinnostavana sitä, että syyslomaa poikkeusaikanakin suunnitellaan yhtä ahkerasti iästä, perhetilanteesta tai sukupuolesta riippumatta. Myöskään merkittävää eroa eri maanosien väliltä ei löytynyt, ebookersin Head of PR Claudia Parker kertoo.

Syyslomalla kaivataan elämyksiä ja maisemanvaihdosta

Ebookersin teettämän tutkimuksen mukaan suurin osa syyslomamatkaa suunnittelevista on kiinnostunut mökille lähtemisestä ja sukulaisten ja ystävien tapaamisesta (65 %). Toiseksi eniten syysloman suunnittelijoita kiinnostaa matka Lappiin (45 %). Nuorimmassa, 18–29 vuotiaiden kohderyhmässä kiinnostus Lapin matkailuun oli kaikista suurin (56 %).

– 18–29 vuotiaat syysloman suunnittelijat olivat kaikista kiinnostuneempia Lapin matkailusta. Näemme tämän erityisen kiinnostavana löydöksenä tulevaisuuden matkatrendien muovautumista silmällä pitäen, Parker jatkaa.

Kulttuuri- ja kaupunkilomailu kiinnosti 44 % syysloman suunnittelijoista. Kiinnostus oli tasaista heti 30 ikävuodesta ylöspäin. Kylpyläloma kiinnosti syyslomavaihtoehtona 36 % lomamatkaa suunnittelevista – suurinta (45 %) kiinnostus oli varttuneimmassa, 60–69 vuotiaiden vastaajajoukossa.

Suomalaiset uskovat matkailun edistävän henkistä hyvinvointia ja terveyttä

Ebookersin toteuttamassa tutkimuksessa suomalaisilta kysyttiin myös matkustamisen merkityksestä oman hyvinvoinnin näkökulmasta. Jopa 67 % suomalaisista uskoo, että matkustaminen on tärkeää mielenterveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Yli kolmannes (31 %) suomalaisista myös uskoo, että matkustaminen on tärkeää myös fyysisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Matkustamisen vaikutukset terveyteen ja henkiseen hyvinvointiin nähtiin yhtä lailla kaikissa ikäryhmissä.

– Nyt kun matkailu on tällä hetkellä rajoitetumpaa kuin aikaisemmin, monet ovat ehkä vasta ensimmäistä kertaa havahtuneet miettimään matkailua ja tarvetta maisemanvaihdokseen oman hyvinvoinnin kannalta. Matka ei ole pelkästään hetken hurma, vaan panostus omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin, Parker miettii.

Kotimaan matkailu korostuu ebookersin datassa

Kotimaan matkailu korostuu nyt tiuhaan ebookersin sivustolla. Tampere, Rantasalmi ja Turku ovat syrjäyttäneet perinteiset syyslomakohteet maailmalta, kuten Lontoon, Berliinin ja Kööpenhaminan.

– Haetuimmat kohteet ebookersin sivustolla syyslomaviikoille ovat tänä vuonna hyvin erilaiset normaaliin tilanteeseen verrattuna. Matkailurajoituksista johtuen suomalaiset tuntuvat olemaan valmiina avoimin silmin katsomaan, mitä kaikkea kotimaan matkailulla voisi olla tarjottavanaan, Parker pohtii.

ebookersin teettämä Matkailubarometri 2020 -tutkimus tehtiin Norstatin kuluttajapaneelissa viikolla 39 ja siihen vastasi 1000 18-69-vuotiasta suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.