Lentoyhtiöitä odottaa korvaushakemusten aalto

Euroopan unionin tuomioistuin on linjannut, että lentoyhtiöt ovat korvausvelvollisia kuluttajille tapauksissa, joissa lentojen myöhästymisen tai peruutusten syynä on yhtiön sisäinen lakko.

Korvausvelvoite pätee myös aiempiin lakkoihin viimeisen kolmen vuoden ajalta.

Lentokorvausyhtiö AirHelp avaa uudelleen tuhansia korvaushakemustapauksia ja kannustaa lakkojen koskettamia matkustajia hakemaan heille laillisesti kuuluvia hyvityksiä.

Euroopan unionin tuomioistuin Luxemburgissa päätti eilen, että lentoyhtiöt ovat velvoitettuja maksamaan korvauksia kuluttajille tapauksissa, joissa lentojen myöhästymisen tai peruutusten syynä on yhtiön sisäinen lakko. Lentoyhtiöitä odottaa nyt korvaushakemusten aalto, sillä määräys koskee sekä uusia että vanhoja tapauksia. Lakiasioista AirHelpissä vastaavan Christian Nielsenin mukaan kyseessä on alaa mullistava linjanveto.

-Tähän asti kaikenlaiset lakot on luettu poikkeusolosuhteiksi, eivätkä niistä johtuvat myöhästymiset tai peruutukset ole olleet korvausvelvoitteen alaisia. Tuomioistuimen päätöksen nojalla pelisäännöt tarkentuvat; edes odottamattomia lakkoja ei enää lueta poikkeusolosuhteiksi. Vastedes lentoyhtiöt ovat velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin, jos lennot myöhästyvät tai peruuntuvat lentoyhtiön henkilökunnan lakkoilun takia. Päätös vahvistaa Euroopassa matkustavien henkilöiden kuluttajansuojaa merkittävästi.

Tuhannet korvaustapaukset avataan uudestaan

AirHelp avaa tuhansia jo kertaalleen suljettuja hakemuksia ja vie ne uudestaan käsiteltäviksi. Yhtiö on lähipäivien aikana yhteydessä matkustajiin, joita asia koskettaa. AirHelp lisäksi kannustaa kaikkia muitakin kuluttajia, joiden matkantekoa lakot ovat vaikeuttaneet, hakemaan taloudellista korvausta lentoyhtiöiltä.

-Lakko on demokraattisissa valtioissa vakiintunut työtaistelutoimenpide, jonka nimenomainen tarkoitus on työnantajaan vaikuttaminen. Vastuullisen lentoyhtiön kuitenkin täytyy tehdä tarvittavat toimenpitet, jotteivat lakon vaikutukset kaadu matkustajan niskaan. Tämä on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan. Vuosien ajan lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan vetoamalla siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteiden vallitessa tapahtuneiksi. Päätös puhaltaa uusia tuulia koko alalle, kommentoi AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

Esimerkiksi Finnairin lentoliikennettä yhtiön työntekijöiden lakko on haitannut vain kertaalleen viimeisen kolmen vuoden aikana, vuodenvaihteessa 16-17. Aiemmin tänä keväänä SAS:n lentoja uhkasi lakko. Työnseisaus olisi koskettanut City Jet Oy:tä, joka operoi osaa SAS:n lennoista.