Kiinalaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat reilusti

Rannikolla ja saaristossa pyyhkii hyvin. Kuva Inkoosta Visit Finland / Harri Tarvainen

Kiinalaisten yöpymiset  kasvoivat reilusti. Seitsemän miljoonan kansainvälisen yöpymisen raja rikki matkailussa

Kansainväliset yöpymiset kasvoivat 2,9 prosenttia ennätykselliseen 7 miljoonaan. Majoitusliikkeille ulkomaiset yöpymiset toivat muhkean 483 miljoonan euron potin, joka kasvoi yli 8 prosenttia edellisestä vuodesta.

Eurooppa on edelleen Suomen tärkein matkailumarkkina, sillä yli puolet (53 prosenttia) ulkomaisista yöpymisistä tulee edelleen Euroopan Unionista, aasialaisten yöpymisten osuus oli 17 prosenttia Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan.
Viiden suurimman kansallisuuden kärki säilyi samana kuin edellisvuonna: eniten yöpymisiä tilastoitiin Venäjältä (814 000), Saksasta (661 000), Britanniasta (568 000), Ruotsista (557 000) ja Kiinasta (441 000, sisältäen Hongkongin).

Matkailusta on muodostunut yksi Suomen elinkeinorakenteen tukipilareista. Matkailuteollisuus on Suomessa 15 miljardin euron toimiala, jonka osuus BKT:sta on jo 2,6 prosenttia. Potentiaalia on vielä paljon enempään.

– Lähivuosina uutta kasvua tavoitellaan kysyntälähtöisesti etenkin ympärivuotisuudesta, digitaalisuuden kehittämisestä sekä vastuulliseen matkailuun panostamisesta. On tärkeää ohjata matkailijoita hiljaisemmille sesongeille ja alueille. Näin luomme ympärivuotisia työpaikkoja ja alueellista elinvoimaisuutta. , kertoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Suomalaisten onnellisuus pohjustaa maakuvatyötä

Viime vuoden tuloksissa näkyvät myös Visit Finlandin pitkäjänteiset toimenpiteet: kohdemarkkinoilla tehty määrätietoinen markkinointityö ja globaali myynninedistäminen, valtakunnallinen matkailuyritysten ja alueiden tarjooman kehittäminen sekä kansainvälistäminen.

– Maailmanlaajuinen Rent a Finn -kampanja onnellisuusoppaineen oli todella onnistunut. Kampanja herätti valtavasti kiinnostusta ympäri maailmaa ja kansainvälisen median aiheesta kirjoittamat artikkelit tavoittivat yli miljardi silmäparia, Virkkunen jatkaa.

Matkailumarkkinointi perustuu maan vetovoima- ja erottuvuustekijöihin. Tänä vuonna onnellisuusteema jatkuu, kun Visit Finland perustaa Porvoon Emäsaloon kymmenen päivän ajaksi School of Happiness Finland -onnellisuuskoulun kansainvälisille matkailijoille.

Luvut ovat Tilastokeskuksen majoitustilaston ennakkotietoja ja ne on kerätty majoitusliikkeiltä, joissa on vähintään 20 vuodepaikkaa tai sähköpistokkeella varustettua matkailuvaunupaikkaa.

Tilasto kertoo yöpymisten kasvaneen koko maassa Järvi-Suomea lukuunottamatta.

Ulkomaiset yöpymiset 2019 kansallisuuksien mukaan TOP 10 (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)

Yöpymiset, lkm Yöpymisten muutos, %
Venäjä 814 000 -1,5 %
Saksa 661 000 +5,1 %
Britannia 568 000 -4,2 %
Ruotsi 557 000 -0,6 %
Kiina ja Hong Kong 441 000 +14,5 %
Ranska 339 000 +13,2 %
Yhdysvallat (USA) 310 000 +7,2 %
Alankomaat 262 000 +6,1 %
Viro 243 000 +9,3 %
Japani 225 000 +4,3 %

 

Ulkomaiset yöpymiset 2019 matkailun neljällä suuralueella (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)

Yöpymiset, lkm Yöpymisten muutos, lkm Yöpymisten muutos, %
KOKO MAA 7 039 000 +197 000 +2,9 %
PÄÄKAUPUNKISEUTU 3 044 000 +138 000 +4,8 %
RANNIKKO JA SAARISTO 1 088 000 +58 000 +5,6 %
JÄRVI-SUOMI 1 138 000 -51 000 -4,2 %
LAPPI JA KUUSAMO 1 769 000 +51 000 +3,0 %

 

Klikkaa tästä Visit Finlandin sivulle