Käytettyjen lahjojen saaminen on yleistynyt 2 vuodessa 20 prosenttia
Suomalaisten suhtautuminen käytettyihin lahjoihin on muuttunut. Toissa vuonna 49 prosenttia suomalaisista oli saanut käytetyn lahjan, nyt osuus on kasvanut 59 prosenttiin.
Joka kymmenes suomalainen ei aio antaa käytettyä tavaraa lahjaksi. 2 vuotta sitten tuo osuus oli 14 prosenttia suomalaisista.
Eniten käytetyn lahjan saaminen oudoksuttaa sukulaisilta sekä työtovereilta. Kolmanneksi yleisintä on karsastaa käytetyn lahjan saamista omalta kumppanilta.
Kuitenkin liki kaikki suomalaiset, 94 prosenttia, ottavat mielellään vastaan lahjaksi käytettyäkin tavaraa. Ujostelua on lähinnä antajilla.
Suomalaisten suurin hidaste käytettyjen lahjojen antamiseen on pelko siitä, että saaja pettyy, jos lahja ei ole uutta. Aiemmin suurin hidaste olivat hankaluudet sopivan tavaran löytämisessä.
Alla on lista Torin tämän hetken 10 etsityimmästä lelusta.
Suomalaiset eivät halua saada sukulaisilta – omilta tai kumppanin – käytettyjä joululahjoja. Toiseksi vähiten lahjoja halutaan käytettyinä työkavereilta. Omalta kumppanilta käytetyn lahjan saamista pidetään kolmanneksi oudoimpana.
21 prosenttia sanoo, että käytetty lahja sukulaiselta tuntuisi oudoimmalta. 19 prosentille oudointa olisi saada käytettyä työtoverilta. 9 prosenttia vierastaa käytettyä lahjaa eniten omalta kumppanilta.
– Liki kaikki suomalaiset, 94 prosenttia, ottavat mielellään vastaan lahjaksi käytettyäkin tavaraa. Ujostelua on lähinnä antajilla. Eniten suomalaiset karsastavat käytetyn antamista sukulaisille – etenkin kumppanin sukulaisille. Myös työtovereille annetaan lahjaksi lähinnä uutta tavaraa. Sen sijaan kumppanille, lapselle, ystävälle ja sisaruksille suomalaiset antavat käytettyä paljon rohkeammin, Torin johtaja Jenni Tuomisto kertoo.
Tiedot selviävät Torin marraskuussa tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 1090 vastaajaa. Vastaajista 10 prosenttia on nuoria aikauisia, 27 prosenttia ruuhkavuosissa, 19 prosenttia keski-ikäisiä, 22 prosenttia myöhäiskeski-ikäisiä ja 21 prosenttia eläkeiässä.
Penseiden joukko on pienentynyt
Käytetyn lahjan antaminen koetaan yleisimmin helpoimmaksi omalle kumppanille. Niin kokee 55 prosenttia suomalaisista. Toiseksi helpointa käytetyn lahjan antaminen on huollettavalle lapselle.
– Käytetyn tavaran hyödyntäminen lahjoinakin yleistyy tasaisesti. Toissa vuonna 49 prosenttia suomalaisista oli saanut käytetyn lahjan, nyt osuus on kasvanut 59 prosenttiin. Muutos on 20 prosenttia, Tuomisto sanoo ja jatkaa:
– Yleistymisen voi myös ennakoida jatkuvan, koska vain joka kymmenes suomalainen ei näe itseään antamassa käytettyä lahjaksi. Heidän joukkonsa pienenee, sillä 2 vuotta sitten tuo osuus oli 14 prosenttia suomalaisista.
Suurin hidaste on muuttunut
Suomalaisten suurin hidaste käytettyjen lahjojen antamiseen on pelko siitä, että saaja pettyy, jos lahja ei ole uutta. 33 prosenttia suomalaisista kokee niin. Toiseksi tavanomaisin hidaste ovat hankaluudet sopivan tavaran löytämisessä. Kolmanneksi eniten mietityttää käytetyn tavaran kuluneisuus eli käytännössä sen kunto.
Vielä viime vuonna sopivan tavaran löytämisen hankaluus oli suurin käytetyn tavaran antamista hidastava tekijä.
– Käytettyjen tavaroiden löytämisen vaikeus on yksi merkittävimmistä esteistä kestävän kuluttamisen yleistymiselle, ja tämän ongelman ratkaiseminen on alan toimijoiden vastuulla. Laaja valikoima ja hyvä löydettävyys on avain siihen, että yhä useammat kuluttajat valitsevat käytetyn uuden sijaan. Tämä ratkaiseminen on kestävän kuluttamisen avainasioita. Alan on panostettava siihen, että käytettyjen tavaroiden hakeminen ja seulominen on mahdollisimman sujuvaa ja helppoa. Tämä ei ole pelkästään kuluttajien palvelemista, vaan myös kestävän kuluttamisen edellytysten parantamista, Tuomisto kommentoi.
ToriDiili on tänä vuonna mullistanut Torin kauppapaikan käytön. Uuden palvelun ansiosta käyttäjät voivat nyt hyödyntää räätälöityjä tuotesuosituksia, jotka helpottavat sopivien tuotteiden löytämistä. Lisäksi kaikki kaupankäyntiin liittyvä, kuten viestit, maksut ja postituksen tilaaminen, hoituu sujuvasti Torin kautta..
– On ilahduttavaa, että löydettävyys ei ole enää merkittävin käytettyjen lahjojen antamista hidastava tekijä, vaan se on pudonnut toiselle sijalle tänä vuonna. Tämä kertoo käytetyn tavaran kauppojen määrän valvasta kasvusta sekä ToriDiilin-kaltaisten palveluinnovaatioiden vaikutuksesta. Myönteistä on myös se, että ongelma ei varsinaisesti liity itse käytettyihin tuotteisiin, vaan niitä tarjoaviin palveluihin. Ratkaisu löytyy siis pitkälti tuotekehityksen ja palveluiden parantamisen kautta, Tuomisto toteaa.