Junaliikenteen tarjonta kasvaa merkittävästi

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR ovat sopineet ostoliikenteestä vuodelle 2020. Samalla LVM on päivittänyt VR:n yksinoikeuden vastineeksi ajaman velvoiteliikenteen sisältöä. 15.12.2019 alkava uusi osto- ja velvoiteliikennekokonaisuus tuo raiteille yhteensä 34 lisävuoroa. Ostomäärärahan säilyessä ennallaan liikenteen lisäyksen mahdollistaa VR:n toiminnan jatkuva tehostuminen sekä junaliikenteen vahva kysynnän kasvu.

Liikenne- ja viestintäministeriön ostama liikenne muodostuu pääosin Etelä-Suomen taajamaliikennealueella Sm2- ja Sm4-junilla liikennöitävistä lähiliikennevuoroista sekä kaukoliikenteen tarjontaa hiljaisemmilla reiteillä täydentävästä kiskobussiliikenteestä. VR:n yksinoikeuden vastineeksi asetetun tappiollisen velvoiteliikenteen piiriin kuuluu mm. säännöllinen yöjunaliikenne Lappiin. Osto- ja velvoiteliikenne täydentävät VR:n markkinaehtoista liikennettä. Markkinaehtoisen liikenteen osuus matkamääristä on kaukoliikenteessä noin 85%.

Sm2- ja Sm4-kalusto jää VR:n omistukseen

Sopimus on tehty vuodelle 2020 ja se sisältää option kesäkuuhun 2022 asti. Sopimuksessa on sovittu, että Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettävä Sm2- ja Sm4-junakalusto jää VR:n omistukseen toistaiseksi, vähintään sopimuskauden ajaksi.

Uuden osto- ja velvoiteliikennekokonaisuuden mukaiset vuorot alkavat liikennöidä aikataulukauden vaihtuessa 15. joulukuuta 2019. Kokonaisuus sisältää myös LVM:n valitsemat alueellisen junaliikenteen pilotit, jotka käynnistetään samassa aikataulussa.

Lisäksi VR on tuomassa uusia vuoroja markkinaehtoiseen liikenteeseen. Lopullinen vuoden 2020 vuororakenne päätetään, kun Väylävirasto on myöntänyt liikenteelle ratakapasiteetin. Uudet vuorot tulevat myyntiin syksyllä 2019.

Yhteensä 34 uutta junavuoroa

Kokonaisuus sisältää yhteensä 34 uutta junavuoroa ja tarjonta lisääntyy useilla reiteillä: Kouvola–Kotka välillä (4 lisävuoroa), Nokian ja Tampereen välillä (14 lisävuoroa), Toijala–Tampere välillä (9 lisävuoroa, joista 5 Hämeenlinnan kautta Riihimäelle) sekä Mänttä–Vilppulan suuntaan (4 lisävuoroa).

Lisäksi yhteydet Helsingistä Lahteen ja Kouvolaan paranevat iltaisin, myös Hämeenlinnaan tulee viikonloppuiltoihin erittäin myöhäinen junavuoro. Yhteysväleille Kokkola–Ylivieska ja Kuopio–Kajaani tulee lisäkulkupäivät. Etelä-Pohjanmaalla Seinäjoki–Ähtäri-välinen työmatkaliikenne helpottuu aikataulurakennetta muuttamalla. Myös joitakin aikatauluja muutetaan palvelemaan paremmin mm. vaihtoyhteyksiä.