Joikubooking.com kerää kotimaan matkailupalvelut yhteen

Osana matkailualan digitalisoitumista Joiku Booking Oy tuo kotimaan matkailupalveluyrittäjille myyntikanavan ja markkinointipaikan, jossa myös pienemmät yritykset saavat palvelunsa yhdellä alustalla kerralla moneen kanavaan ja kustannustehokkaasti.

Suomalaisen matkailualan haaste on, että palveluja on liki mahdoton saada myyntiin helposti. Alueilla, joissa on toimiva keskusvaraamo, tilanne on helpompi. Muualla matkailuyrittäjät koittavat yleensä myydä palvelujaan yksin omalla verkkosivustollaan. Saadakseen asiakkaita yrittäjän pitäisi ostaa näkyvyyttä monessa eri paikassa ja se vaatii aikaa, rahaa ja osaamista.

-Matkailualaa ei ole vielä saatu sille kasvu-uralle mikä olisi mahdollista, kun palvelujen markkinointi on pirstaleista tai olematonta. Haluamme rakentaa suomalaisia yrityksiä paremmin palvelevan liiketoiminta-alustan, joka aidosti yhdistää yrittäjät, keskusvaraamot sekä globaalit myyntikanavat, sanoo Joiku Bookingin perustaja Kalle Koskinen.

Kasvubuumi tuo tullessaan haasteita

Kotimaanmatkailun kasvuboomi on synnyttänyt satoja uusia matkailupalveluita kaikkialle Suomeen, mutta yrittäjien haasteena on asiakkaiden saaminen ja asiakasvirtojen ylläpito. Monelle yrittäjälle tuntuu voitolta kun yritys on perustettu ja toiminta pyörähtää käyntiin. Kun palvelujen tuottaminen on alkanut, niin markkinointiin ei ole enää aikaa vaikka panostusten pitäisi olla suurimmillaan.

Joikun kautta matkailuyrittäjä saa vihdoin palvelunsa kansainväliseen myyntiin. Joiku ratkaisee myös tämän päivän kanavamyynnin ongelmia, joita palveluiden myyntiin saamisen lisäksi on kanavamyynnin kustannukset kattava oikea hinnoittelu, saapuneiden varausten sekä eri kanavien maksu- ja laskutuskäytäntöjen hallinta.

Tähtäimessä kotimaan matkailuyrittäjien liiketoiminta-alusta

-Globaalien toimijoiden kuuluu ehdottomasti toimia yhtenä osana ekoyhteisöä, mutta heidän palvelunsa ovat vain yksi mahdollisuus monen muun joukossa. Omien matkailupalvelun tuottajiemme ja keskusvaraamoiden pitää pystyä käyttämään globaaleja kanavia omien tarpeidensa näkökulmasta, toteaa Kalle Koskinen.

Ensimmäiset asiakkaat pilotoivat joikubooking.com-alustaa kesän aikana. Tämän jälkeen Joiku rakentaa Suomen laajimman kotimaan matkailuyrittäjien liiketoiminta-alustan, joka jakaa yrittäjien tuotteet myyntiin automaattisesti niin omalle verkkosivustolle, alueellisiin keskusvaraamoihin kuin globaaleihin portaaleihinkin.