Häiriölentojen määrä lähes kaksinkertaistui

Vuonna 2018 Suomesta lähtevistä lennoista myöhästyi tai peruttiin useampi kuin minään muuna mittausvuonna. Tiedot käyvät ilmi lentokorvausyhtiö AirHelpin ylläpitämästä maailmanlaajuisesta tilastotietokannasta.

Yli 117 000 Suomesta lähtevää lentomatkustajaa koki EC261-asetuksen mukaisiin vakiokorvauksiin oikeuttavia häiriöitä matkanteossa vuonna 2018.

Luku on lähes tuplaantunut edellisestä vuodesta. Vuonna 2017 hieman yli 60 000 matkustajaa lukeutui lentokorvausten piiriin.

Suomalaisilta lentokentiltä lähteneiden lentojen täsmällisyys on heikentynyt: vuonna 2018 noin 78 % lennoista lähti ajallaan, kun edellisvuonna luku oli noin 82 %.

Vuonna 2018 Suomen lentokentiltä lähteneistä lennoista noin 1 200 kappaletta – eli enemmän kuin milloinkaan aiemmin – tuli luetuksi EU:n EC261-korvausasetuksen piiriin. Nämä ovat lentoja, jotka on lentoyhtiön toiminnan takia peruttu tai ne ovat samasta syystä myöhästyneet vähintään kolme tuntia. Korvausasetuksen piiriin luetut lennot koskettivat yli 117 000:ää matkustajaa, mikä on lähes kaksinkertainen määrä kuin kumpanakaan kahdesta edellisvuodesta.

Silmiinpistävää vuoden 2018 tilastoissa on peruttujen lentojen osuus – niitä oli noin 900, kun merkittävästi myöhästyneitä lentoja oli noin 300. Lyhyemmistä (15–179 minuuttia) myöhästymisistä kärsi yli 23 500 lentoa, joiden viivästyminen ei kuitenkaan ollut tarpeeksi merkittävä, jotta niiden noin 2,7 miljoonaa matkustajaa olisivat olleet oikeutettuja vakiokorvauksiin.

Perutusta tai yli kolme tuntia myöhästyvästä lennosta voi EU-asetuksen mukaisesti saada 250–600 euron suuruisen matkustajakohtaisen vakiokorvauksen. Vuonna 2017 noin 2,1 miljoonaa matkustajaa 17 600 lennolla joutui odottelemaan vähintään varttitunnin mutta alle kolmen tuntia.

-2018 tullaan muistamaan vuotena, jolloin ilmailualan sietokyky venytettiin äärirajoilleen. Tuoreimmat mittaustuloksemme osoittavat, että lentoyhtiöillä on yhä paljon parantamisen varaa matkustajalain priorisoimisessa, AirHelpin maajohtaja Aleksi Seppo  toteaa.

-Vastaanottamiemme kyselyjen määrä on lisääntynyt merkittävästi, mikä kertoo tiedon puutteesta kuluttajien keskuudessa. On selkeä tilaus sille, että me AirHelpillä jatkamme tietouden levittämistä matkustajan oikeuksista ja taistelemme sen puolesta, että kuluttaja saa hänelle kuuluvan lainmukaisen vakiokorvauksen myös jatkossa, Seppo painottaa.