Finnairin toimitusjohtaja – lentoliikenteen vaikein vuosi

Yli 1300 pelkkää rahtilentoa toivat helpotusta Finnairin ahdinkoon. Kuva: Finnair

Finnairin toimitusjohtaja toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan vuosi 2020 jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana.

-Koronapandemia on ollut ennen kaikkea inhimillinen kriisi ja terveyskriisi, joka on koskettanut satoja miljoonia ihmisiä. Se on myös ollut vakava lentoliikenteen kriisi ja vaikuttanut niihin kymmeniin miljooniin ihmisiin globaalisti, jotka saavat elantonsa kansainvälisestä matkustuksesta, myös meihin Finnairissa.

-Olemme kuitenkin tässä kartoittamattomassa maastossa pystyneet rakentamaan itsellemme polun pandemian yli. Olen siitä syvästi kiitollinen koko Finnairin tiimille. Väkemme poikkeuksellinen sitoutuminen ja sitkeys tämänvaikeuksien vuoden aikana antaa toivoa ja on innoituksen lähde meille kaikille, Finnairin toimitusjohtaja sanoo.

Eristystoimenpiteiden ja ennennäkemättömien matkustusrajoitusten keskellä lentoyhtiöt kärsivät massiivisia tappioita matkustajavirtojen kutistuessa. Finnairin vuoden 2020 matkustajamäärä jäi 3,5 miljoonaan (14,7) ja iikevaihto kutistui 829,2 miljoonaan euroon (3 097,7). Molemmissa luvuissa oli yli 70 prosentin pudotus.

Tilikauden tulos oli -523,2 miljoonaa euroa (74,5). Lähes samansuuruisen osakeannin ansiosta tase ja kassavarat säilyivät terveellä tasolla. Omavaraisuusaste oli 24,6 % (24,9) ja kassavarat vuoden lopussa 823,7 miljoonaa euroa (952,7).

Topi Mannerin mukaan Finnair keskittyi vuoden aikana turvaamaan toimintaedellytyksensä ja pitkän tähtäimen kilpailukykynsä markkinalla, joka tulee olemaan pandemian jälkeen erilainen kuin ennen sitä.

-Rahoitustoimemme olivat nopeita a kattavia. Hankimme noin 1,8 miljardia euroa uutta rahoitusta, johon sisältyi yli 500 miljoonan euron ylimerkitty oakeanti. Lisäksi olemme valmistelemassa Suomen valtion kanssa enintään 400 miljoonan euron ybridilainaa, joka odottaa EU:n hyväksyntää. Valtio-omistajan ja muiden omistajiemme tuki oli andemiavuonna kriittisen tärkeää.

-Rahdilla, jota tukivat puute kapasiteetista ja nousseet markkinahinnat, oli merkittävä rooli iikevaihdossamme. Koko vuoden aikana lensimme yli 1 300 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoo.