Finnairin liikevaihto sukeltaa rajusti tänä vuonna

Koronapandemia vuoksi Finnairin liikevaihto sukeltaa rajusti. Kuva: Finnair

Finnairin liikevaihto ja kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna laskevat vuonna 2020 yli 70 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Valoa synkkään tilanteeseen on tuonut rahti, jonka kysyntä on jatkunut koko ajan vahvana.

-Olemme edistyneet pysyviä kustannussäästöjä koskevan ohjelmamme toteuttamisessa .Nostammekin nyt pysyvien, vuosittaisten kustannussäästöjen tavoitetta 140 miljoonaan euroon vuoden 2022 alusta alkaen verrattuna vuoteen 2019, kun aiempi säästötavoitteemme oli 100 miljoonaa euroa, toimitusjohtaja Topi Manner sanoo.

Edessä kiristyvä kilpailu

-Säästöjä haemme kaikista kulueristä. Varaudumme eri toimin siihen, että koronanjälkeisestä markkinasta tulee erittäin kilpailtu.
Saimme päätökseen yhteistoimintaneuvottelut ja vastaavat keskustelut Suomen ulkopuolella. Näitä seuraavat yhteensä noin 700 työpaikan vähennykset ovat erittäin valitettavia ja finnairilaisille raskaita. Vuoden alkuun verrattuna Finnairin henkilöstömäärä vähenee nämä toimet mukaan lähes 1 100:lla.

Yhteistoimintaneuvotteluiden perusteella vähentyvien työpaikkojen määrä oli Mannerin mukaan jonkin verran alustavaa arviota pienempi, mikä johtui osin henkilöstömme kanssa solmituista sopimuksista, joilla saavutamme osin pysyviä, osin väliaikaisia säästöjä.

-Olemme maksaneet asiakkaillemme COVID-19-tilanteen takia perutuista lennoista lippupalautuksia helmi-syyskuussa yli 400 miljoonaa euroa. Palautushakemussuma on nyt purettu ja hakemusten käsittelyaika on palannut lähes normaaliksi. Jäljellä olevien palautusten arvioidaan olevan 40 miljoonaa euroa, joten ne eivät enää tulevaisuudessa kuormita liiketoiminnan rahavirtaamme merkittävällä tavalla, Manner kertoo

Talvikaudella Finnair liikennöi edelleen melko rajallista verkostoa, sillä tiukat matkustusrajoitukset ovat vaikuttaneet merkittävästi kysyntään. Tämän seurauksena Finnairin liikevaihto elpynee vasta vuoden 2021 jälkipuoliskolla.

-Lanseerasimme lokakuussa Suomessa vastuullisen matkustamisen kampanjan, jolla haluamme muistuttaa, että matkailutoimialalla on merkittävä. Topi Manner muistuttaa.