Finnair – rahdin hyvä vire jatkui tammikuussa

 

Finnair kuljetti tammikuussa 816 200 matkustajaa eli 80,9 % enemmän kuin vuotta aiemmin mutta 2,0 % vähemmän kuin joulukuussa 2022. Rahdin hyvä vire jatkui.

Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus Aasian edelleen pandemian heikentämiin matkustajaliikennelukuihin näkyi tammikuussa. Etäisyyteen perustuvissa raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä, koska ne ovat isoympyräetäisyyteen pohjautuvia lukuja.

Finnairin yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa alkoi 1. marraskuuta, kun Finnairin operoimat päivittäiset lennot Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dohaan aloitettiin. Päivittäiset lennot Helsingin ja Dohan välillä alkoivat joulukuun puolivälissä. Finnair raportoi näiden lentojen liikenneluvut ja ne sisällytettiin vuoden 2022 loppuun asti Eurooppa-liikennealueeseen. Vuoden 2023 alusta alkaen Finnair otti käyttöön uuden liikennealueen Lähi-idän ja edellä mainitut sekä Dubain- ja Israelin-lennot siirrettiin tähän uuteen liikennealueeseen.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi tammikuussa 19,4 % vertailukaudesta ja 0,5 % edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 91,0 % vertailukaudesta, mutta laski 0,2 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 72,2 % nousten 27,1 %-yksikköä vertailukaudesta, mutta laskien 0,6 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 25,8 %. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 42,8 %, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun 2022 lopulla. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 24,5 % Lähi-idän kapasiteetin kasvaessa 687,1 % Qatar Airways -yhteistyön myötä. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 26,4 %.

Myydyt henkilökilometrit nousivat vertailukaudesta 142,9 % Aasian-liikenteessä, mutta laskivat 3,4 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä. Euroopan-liikenteessä ne nousivat 67,9 %, Lähi-idän-liikenteessä 729,8 % ja kotimaanliikenteessä 53,9 %.

Tammikuussa matkustajakäyttöaste parani vertailukaudesta erityisesti Aasian-liikenteessä (75,2 %) ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä (65,8 %). Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 71,5 %, Lähi-idän-liikenteen 74,3 % ja kotimaanliikenteen 65,8 %.

Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 152,0 %. Pohjois-Amerikan-liikenteessä laskua oli 4,7 %. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 69,8 %, Lähi-idän-liikenteessä 745,1 % ja kotimaanliikenteessä 67,7 %.

Venäjän ilmatilan sulun ja erittäin vahvan vertailukauden vuoksi monet tammikuun rahtiluvut laskivat vertailukaudesta. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 0,7 % vertailukaudesta, mutta vastaavat myydyt tonnikilometrit kuitenkin laskivat 7,5 %. Rahdin kysyntä jatkui hyvänä myös tammikuussa, vaikka kokonaisrahti- ja postitonnit (mukana myös pelkkää rahtia kuljettaneet lennot) laskivat 24,7 % vertailukaudesta, jolloin operoitiin useita pelkkää rahtia kuljettaneita lentoja. Edelliskuukauteen verrattuna laskua oli 12,4 % lähinnä kausiluonteisuuden vuoksi.