Finnair paransi selvästi joulukuussa 2022

Finnair paransi kuljettaen  joulukuussa 832 900 matkustajaa eli 38,2 % enemmän kuin vuoden 2021 joulukuussa ja 10,9 % enemmän kuin marraskuussa 2022. Edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska marraskuussa oli yksi päivä vähemmän.

COVID-19:n vaikutukset, mukaan lukien joidenkin valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin erityisesti Aasian-liikenteessä. Venäjän ilmatila sulkeutui Ukrainan sotaa seuranneiden vastapakotteiden takia helmikuun lopussa, mikä johti reitti- ja vuoroperuutuksiin Aasian-liikenteessä. Vaikka Finnair kuitenkin pystyi jatkamaan lentämistä suurimpaan osaan Aasian-kohteistaan pidemmistä lentoreiteistä huolimatta vahvan rahtikysynnän tukemana, ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus Aasian jo pandemian heikentämiin matkustajaliikennelukuihin näkyi joulukuussa. Etäisyyteen perustuvissa raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä, koska ne ovat isoympyräetäisyyteen pohjautuvia lukuja.

Finnairin yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa alkoi 1. marraskuuta, kun päivittäiset lennot Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dohaan aloitettiin. Päivittäiset lennot Helsingin ja Dohan välillä alkoivat joulukuun puolivälissä. Finnair raportoi näiden lentojen liikenneluvut ja ne sisällytetään tällä hetkellä Eurooppa-liikennealueeseen. Tammikuun 2023 liikennetiedoista alkaen Finnair ottaa käyttöön uuden liikennealueen Lähi-idän ja edellä mainitut sekä Dubain- ja Israelin-lennot siirretään tähän uuteen liikennealueeseen.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi joulukuussa 13,4 % vertailukaudesta ja 15,1 % edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 263 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 14,3 % enemmän verrattuna vuoden 2021 joulukuuhun ja 4,8 % enemmän kuin marraskuussa 2022. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 51,4 % vertailukaudesta ja 17,2 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 72,7 % nousten 18,3 %-yksikköä vertailukaudesta ja 1,3 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 17,9 %. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 35,4 %, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun lopulla. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 37,3 % ja kotimaanliikenteen 16,4 %.

Myydyt henkilökilometrit nousivat vertailukaudesta 119,2 % Aasian-liikenteessä, mutta laskivat 17,7 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä. Euroopan-liikenteessä ne nousivat 51,7 % ja kotimaanliikenteessä 23,5 %.

Finnair paransi myös matkustajakäyttöastettaan  vertailukaudesta erityisesti Aasian-liikenteessä (72,4 %) ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä (71,3 %). Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 74,0 % ja kotimaanliikenteen 68,4 %.

Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 129,3 %. Pohjois-Amerikan-liikenteessä laskua oli 19,8 %. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 37,2 % ja kotimaanliikenteessä 28,8 %.

Venäjän ilmatilan sulun takia monet joulukuun rahtiluvut laskivat vertailukaudesta. Suurin osa luvuista kuitenkin parani marraskuusta 2022.