Finnair kasvattaa rahtilentojen kapasiteettiä

Matkustamo muuttuu kahdessa vuorokaudessa rahtitilaksi. Kuva: Finnair

Finnair on muokannut kaksi Airbus A330-lentokonetta rahtilentokäyttöön poistamalla penkkejä economy-luokan matkustamosta.

Rahtia voidaan siten lastata varsinaisen rahtitilan lisäksi myös matkustamoon. Muutokset jopa tuplaavat koneiden rahtikapasiteetin.

Matkustamossa vapautuva tila tullaan käyttämään pääasiassa koronavirusepidemian hoitamisessa tarvittavien terveydenhoidon tarvikkeiden kuljettamiseen.

Normaaliaikana noin puolet maailman lentorahdista kulkee matkustajakoneiden mukana. Koronapandemian myötä matkustajaliikenne on vähentynyt rajusti, mikä on laskenut myös lentorahdin tarjontaa. Logistisen verkoston harveneminen on lisännyt kiireisten lentokuljetusten tarvetta.

-Toimivat logistiikkayhteydet ovat maailmantaloudelle kriittisiä aina, mutta niiden merkitys korostuu kriisiaikana. Huoltovarmuuden näkökulmasta on tärkeää saada tuntien sisällä tavaraa mantereelta toiselle, sanoo Finnair Cargon johtaja Mikko Tainio.

Penkit pois kahdessa vuorokaudessa

Airbus A330:n matkustamo soveltuu erityisen hyvin kevyehkön rahdin kuljetukseen, sillä tavarat lastataan sisään koneen normaalien ovien kautta. Lasti kiinnitetään matkustamossa turvallisesti paikalleen rahtiverkkojen avulla. Laajarunkokoneiden tilavuudesta noin puolet on jo entuudestaan matkustamon alapuolella sijaitsevaa rahtitilaa.

A330-koneiden matkustamomuutokset rahtikäyttöön toteutti Finnairin Tekniikka. Penkkien irrotus tehtiin kahdessa vuorokaudessa. Kun matkustajaliikenteen kysyntä nousee, voidaan koneet myös tarvittaessa palauttaa matkustajakäyttöön yhtä nopeasti.

Finnair on huhti-toukokuussa lennättänyt rahtia Kiinan, Japanin ja Korean suuriin kaupunkeihin sekä Euroopassa Tallinnaan ja Brysseliin. Uusiksi rahtikohteiksi tulivat viime viikolla myös New York ja Bangkok. Yksisuuntaisia rahtilentoja on jo parhaimmillaan yli 50 viikossa.

-Tarjoamalla toimivat rahtiyhteydet eri maanosien välille voimme olla mukana edesauttamassa maailman toipumista pandemian vaikutuksista. Rahtikysynnän ansioista olemme myös pystyneet pitämään koneitamme ilmassa ja ihmisiä töissä rahtiin liittyvissä lento- ja terminaalioperaatioissa, Mikko Tainio sanoo.