Finnair kasvaa – Aasian liikenne rajusti!

Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi marraskuussa 20,0 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä (RPK) mitattuna kasvoi 23,7 prosenttia, ja matkustajien määrä kasvoi 15 prosenttia vertailukaudesta. Matkustajakäyttöaste nousi 2,3 prosenttiyksikköä 78,4 prosenttiin.

Finnairin suurimman liikennealueen Aasian kapasiteetti kasvoi marraskuussa 32,5 prosenttia. Uusi kausireitti Goalle avattiin marraskuussa ja Phuketin lentokausi aloitettiin aiemmin kuin edellisenä vuonna. Lisäksi vuoroja Bangkokiin, Hongkongiin, Singaporeen ja Krabiin lisättiin vertailukaudesta. Liikenne kasvoi 34,5 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste nousi 1,2 prosenttiyksikköä 80,6 prosenttiin.

Amerikan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 19,1 prosenttia. Marraskuussa avattiin uusi kausireitti Puerto Vallartaan ja aloitettiin lennot Miamiin, kun taas Chicagon-reitin operointi päättyi talvikaudeksi. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 25,0 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste nousi 3,6 prosenttiyksikköä 75,5 prosenttiin.

Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 5,6 prosenttia etenkin Berliinin, Kööpenhaminan, Moskovan, Pietarin ja Vilnan lisäkapasiteetin myötä. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 10,8 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste nousi 3,6 prosenttiyksikköä 77,5 prosenttiin. Kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi vertailukaudesta 11,2 prosenttia ja liikenne kasvoi 8,5 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski 1,6 prosenttiyksikköä 64,3 prosenttiin.

Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 16,4 prosenttia ja vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 23,1 prosenttia. Suurimpina kasvumarkkinoina edellisvuoteen verrattuna olivat Hongkong, Kiina, Thaimaa, Korea ja Saksa. Finnairin kokonaisrahtikapasiteettiin sisältyi lisäksi viikoittain kolme DHL:n operoimaa rahtilentoa Helsingin ja Brysselin välillä. Finnairin sopimus rahtitilan vuokraamiseksi Japan Airlinesin päivittäiseltä Tokio−Helsinki−Tokio-lennolta päättyi lokakuun lopussa, mikä näkyi