AirHelp kommentoi EU-päätöksestä esitettyä kritiikkiä

Lentokorvausyhtiö AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo ei allekirjoita näkemystä, jonka mukaan lentoyhtiöille lankeava korvausvelvollisuus lakkotilanteissa olisi kohtuuton. Euroopan unionin tuomioistuin päätti viime viikolla, että lentoyhtiöt ovat korvausvelvollisia kuluttajille tapauksissa, joissa lennon peruutuksen tai merkittävän myöhästymisen syynä on yhtiön sisäinen lakko.

-EU-tuomioistuimen päätös on tarkkaan harkittu ja lahjomaton. Linjanveto lähettää selvän sanoman: lentoyhtiöiden on noudatettava alan lakeja ja asetuksia. EU-tuomioistuimen päätös sitoo kansallisia tuomioistuimia – näin ollen kaikki lentoyhtiöt ovat samalla viivalla, Seppo painottaa.

-Kaivatun linjanvedon ensisijainen tarkoitus on ylläpitää kuluttajansuojaa – asia, josta lentoyhtiöillä on murheellinen saldo. Vuosien ajan lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan vetoamalla siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteiden vallitessa tapahtuneiksi. Päätös on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan, Seppo jatkaa.

Tuomioistuimen ennakkopäätöksen taustalla on spontaani lakko, johon saksalaisen TUIfly-lentoyhtiön henkilöstö ryhtyi vuonna 2016. Tuolloin yhtiön työntekijät jäivät joukoittain sairaslomalle protestoidakseen yhtiön rakenneuudistusta.

Päätöksen myötä AirHelp avaa tuhansia jo kertaalleen suljettuja hakemuksia ja vie ne uudestaan käsiteltäviksi. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin, jos lennot myöhästyvät tai peruuntuvat lentoyhtiön henkilökunnan lakkoilun takia. Korvausvelvoite pätee myös aiempiin lakkoihin viimeisen kolmen vuoden ajalta.