Täyssähköautoilu on Suomessa toiseksi kalleinta Euroopassa

Täyssähköautoilu on Suomessa toiseksi kalleinta Euroopassa,paljastaa LeasePlanin Car Cost Index 2020 -tutkimus.
Täyssähköautoilun kuukausittaiset kokonaiskustannukset ovat Suomessa keskimäärin 944 euroa ja Euroopan kalleimmassa maassa Sveitsissä 949 euroa. Kolmantena tulevat Tanska ja Belgia, joissa kuluja syntyy 797 euroa kuukaudessa.
Edullisinta täyssähköautoilu on Kreikassa, missä kokonaiskustannukset ovat 594 euroa kuussa. Kokonaiskustannukset kattavat arvonalennuksen, polttoaineen, verot, vakuutukset ja huollot.
-Sähköautoilun kustannukset ovat Suomessa edelleen eurooppalaisittain korkeat, vaikka ne laskevatkin koko ajan. Latausinfrastruktuurin rakentamiseen pitäisi saada vauhtia, jotta sähköautoilu kehittyisi vielä nykyistä nopeammin, LeasePlan Finland Oy:n toimitusjohtaja Petteri Pihlas sanoo.

Suurin kustannusero sähkön ja fossiilisten polttoaineiden välillä

Sähköautoilun ja muiden käyttövoimien kokonaiskulujen vertailussa Suomi on omaa luokkaansa sähköautoilun kalleudessa. Bensiinikäyttöisten autojen kuukausikulut ovat 767 euroa ja dieseleiden 794 euroa. Sveitsissä vastaavat luvut ovat 960 euroa ja 925 euroa. Muun muassa Norjassa, Italiassa, Hollannissa, Portugalissa ja Ruotsissa sähköautoilu on joko halvempaa tai lähes samanhintaista kuin polttomoottoriautoilu.
Autoilun kustannukset ovat Suomessa käyttövoimista riippumatta selvästi eurooppalaista keskiarvoa korkeammat. Kalleinta autoilu on Sveitsissä ja halvinta Unkarissa. Suomen sijoitus listalla säilyy, vaikka kuluja verrataan bruttokansantuotteeseen.

Arvonalenema 60 prosenttia sähköautoilun kustannuksista

Kun autoilun kokonaiskustannusten keskimääräistä jakaumaa verrataan kaikissa tutkimukseen osallistuneissa maissa ja kaikissa autoluokissa eri käyttövoimilla, on arvonalenema sähköautojen kokonaiskustannuksista suurin eli 59 prosenttia. Sitä seuraa vakuutukset 13 prosentilla ja polttoainekulut 10 prosentilla.
Arvonaleneman osuus on myös diesel- ja bensiinikäyttöisillä autoilla suurin kuluerä eli 46 ja 41 prosenttia, kun polttoaineen osuus kokonaiskustannuksista on dieselillä 20 prosenttia ja bensiiniautoilla 27 prosenttia. Vakuutusten ja huoltojen osuudet käyttökustannuksista ovat kaikissa käyttövoimissa jokseenkin samat.