Täysin uusi Renault Austral nyt Suomessa

Renault Austral on täysin uusi malli nimeään myöten. Muotoilun lisäksi ohjaamossa on otettu hyppy tulevaisuuteen. Uuden perusrakenteen myötä niin ajettavuus, turvallisuus kuin varustelu sekä liitettävyys ovat edeltäjiin verrattuna paljon korkeammalla tasolla. E-Tech full hybrid esittelyautot ovat nyt saapuneet Suomeen ja myynti voi alkaa. Hinnat on saatu nipistettyä ennakkohinnoistakin edullisemmiksi. Austral-malliston hinnat alkavat nyt mild hybridin 35 390 eurosta ja E-Tech full hybridin 39 990 eurosta.

Renaultin pääjohtaja Luca de Meo esitteli vuoden 2021 alussa Renaulution-strategian, jonka yhtenä merkittävänä kivijalkana oli paluu merkittäväksi autonvalmistajaksi C-segmentissä eli alemmassa keskiluokassa. Suunnitelmaa on toteutettu hienosti Renault Arkanalla ja Megane E-Tech 100% electricillä. Nyt täysin uusi Renault Austral täydentää trion, kun se osuu luokan ytimeen. Katumaasturit ovat pääosassa tuossakin segmentissä.

Uusi Austral on erittäin merkittävä malli Renaultille senkin takia, että Austral korvaa mallistossa sekä Kadjarin että Koleosin. Kaikki on uutta, myös nimi, ja Austral on ensimmäinen Renault, joka tehdään Allianssin uudelle perusrakenteelleRenaultin pääjohtaja Luca de Meo kuvailee uutuutta: ”Renault Australissa on yksi markkinoiden parhaista tieto-viihdejärjestelmistä ja siinä on maailman tehokkain hybridivoimalinja. Täysin uusi Austral uudistaa Renaultin tarjontaa C-segmentissä tuotteena, joka sopii täydellisesti tavoitteisiin Euroopan automarkkinoiden ytimessä.”

Hyvää aerodynamiikkaa

Renault Austral yhdistää katumaastureiden ulkonäölle asetettavat odotukset Renaultin uuteen muotokieleen. Kokonaisuus on yhtä aikaa tyylikäs ja urheilullinen. Ohjaamossa on viimeisintä tekniikkaa korkealuokkaisten materiaalien ja viimeistelyn keskellä. Suuret tilat tekevät Australista mainion perheauton, jossa viihdytään lyhyiden siirtymien lisäksi mainiosti myös pitkillä matkoilla.

Australin keula on erittäin voimakkaan näköinen, kun etusäleikkö vaikuttaa kookkaalta. Ledivalot yhdistetään muodin mukaisesti vaakasuoralla kromilistalla, mikä korostaa yksityiskohtien hienostuneisuutta. Sekä edessä että takana valoissa on Renaultin tavaramerkkinä C-muoto, josta on nyt käytössä aiempaa modernimpi versio. Takana valot ulottuvat keskelle uuteen Renault-merkkiin, joten ne muodostavat tyylikkään valonauhan.

Sivuprofiilissa painotetaan Australin kuuluvan katumaastureiden joukkoon, mistä viestivät korin suojaukset ja suuret enimmillään 20-tuumaiset pyörät. Edessä ja takana on lisäksi alleajosuojat. Suuri 180 mm maavara sopii erinomaisesti katumaasturiin ja korkea vyötärölinja antaa aivan oikeaan osuvan kuvan Australin turvallisuudesta. Hienona muotoilun yksityiskohtia yhdistävänä piirteenä on ruostumattomasta teräksestä tehty lista, joka alkaa konepellistä ja jatkuu koko ikkunalinjan yli kiertyäkseen alas takaisin takaoveen.

Uuden perusrakenteen myötä akseliväli (2,67 m) ja korin pituus (4,51 m) ovat kasvaneet kahdella sentillä Kadjariin verrattuna. Leveys (1,83 m) ja korkeus (1,62 m) ovat ennallaan. Korin mittasuhteet ovat erittäin tasapainoiset, kun etu- ja takaylitys ovat lähes millilleen yhtä pitkät (925 / 917 mm). Suurissa lokasuojissa mahtuvat mainiosti pyörimään kookkaat, jopa 20-tuumaiset pyörät. Kokonaisuudessa on ollut merkittävänä asiana pieni ilmanvastus, jolla vähennetään polttoaineenkulutusta.