Sähköautojen Mercedes-Benz: EQ-mallisto

Uuden tuoteperheen alku

EQ on Mercedes-Benzin uusi tuote- ja teknologiamerkki, ja Mercedes-Benz EQC on ensimmäinen EQ-malliston auto. Mallisto laajenee nopeasti, sillä vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benz tuo markkinoille eri segmentteihin yhteensä 10 uutta mallia kattamaan kuluttajien tarpeet keskikokoluokan sähköautosta aina edustusluokan täyssähköautoon saakka.

 Suorituskyky kohtaa taloudellisuuden

EQC on ensimmäinen EQ-malliston täyssähköinen auto, jonka Mercedes-Benz lanseeraa uuden tuoteperheen alle. Siinä on täysin uusi voimansiirtojärjestelmä, jossa on kompaktit sähköiset voimalinjat kummallakin akselilla. Ne antavat EQC:lle nelivetoisen auton ajo-ominaisuudet.

Energiankulutuksen vähentämiseksi ja toisaalta dynaamisuuden parantamiseksi akseleiden sähköiset voimalinjat ovat erilaiset: etuakselin sähkömoottori on optimoitu mahdollisimman taloudelliseksi alhaisella ja keskikovalla kuormituksella ajettaessa, kun taas taka-akselin sähkömoottori määrittää sen, miten dynaaminen auton ajettavuus suuremmalla kuormituksella on. Yhdessä nämä sähkömoottorit tuottavat 300 kW:n tehon ja 760 Nm:n maksimiväännön.

Kaasupoljin tärkeässä roolissa

Matkustamon esimerkillisen matala äänitaso on varmistettu lukuisilla toimenpiteillä. EQC:ssa akkuyksiköt on eristetty kumisovitteilla paikoista, joissa akkupaketit koskettavat kotelojaan ja joissa kotelot edelleen kiinnittyvät auton runkoon. Tehokasta eristystä täydentävät monet äänenvaimennustoimenpiteet. Lopputulosta kelpaa kuunnella: EQC:n sisätila on äärimmäisen hiljainen.

Auto saa energiansa litiumioniakulta, jonka hyödynnettävissä oleva energiasisältö on 80 kWh (NEDC/WLTP). Sähköautojen energiankulutus ja toimintamatka riippuu hyvin paljon ajotavasta. EQC tukee kuljettajaa viiden ajo-ohjelman avulla, joista jokainen on eri luonteinen: Comfort, Eco, Max Range, Sport ja yksilöllisesti sovitettavissa oleva ajo-ohjelma.

Taloudellisuutta painottavissa ajo-ohjelmissa tuntopalautteen antava kaasupoljin on tärkeässä asemassa, sillä se antaa kuljettajalle vinkkejä energian säästämiseen. Kuljettaja pystyy myös vaikuttamaan energian talteenoton tasoon ohjauspyörän takana sijaitsevien vaihdesiivekkeiden avulla.

Navigointitiedot avuksi

ECO-avustinjärjestelmä antaa kuljettajalle mittavaa tukea ennakoivaan ajoon: järjestelmä kehottaa kuljettajaa hellittämään jalkaa kaasupolkimelta aina, kun se on sopivaa, vaikkapa kun auto lähestyy alempaa nopeusrajoitusaluetta. Lisäksi järjestelmä sisältää rullaustoiminnon sekä erityisen mahdollisuuden säädellä energian talteenottoa. Järjestelmä käyttää hyväkseen navigointitietoja, liikennemerkkien tunnistusta ja älykkäiltä turvallisuusavustinjärjestelmiltä (tutka ja stereokamera) saatuja verkotettuja tietoja.