Merkkiuskollisuus – Mersu ja Volvo kärjessä

Kuva: Kamux- Arto Marttinen.

Merkkiuskollisuus näkyy selvästi Kamuxin tuoreessa selvityksessä. Monen intohimoisen autokuskin sydämeen mahtuu vain yksi merkki, ja jo ajatus toiseen vaihtamisesta on mahdoton. Kamux on selvittänyt yli tuhannen vastaajan Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksessaan, mihin automerkkeihin suomalaiset ovat kaikkein sitoutuneimpia. Mercedes-Benzillä ajavista vastaajista 10 prosenttia on sitä mieltä, ettei mikään muu automerkki missään tapauksessa kelpaa. Mersun ykkössijaa uhkaa vahvimmin Volvo, jonka ääriuskollisuus on vuodessa lähes tuplaantunut 9 prosenttiin.

Volvo on viimeisen vuoden aikana kuitenkin ajanut ohi niin Mersusta kuin monesta muustakin merkistä, kun tarkasteluun otetaan jonkinasteinen merkkiuskollisuus. Ääriuskollisten Volvo-kuskien lisäksi merkillä ajavista vastaajista peräti 43 prosenttia kokee olevansa melko uskollisia nykyisen autonsa merkille; volvolaisista siis yli puolet on vähintään jollain tavalla sitoutunut automerkkiinsä. Mersun vastaava luku on 46 prosenttia.

Mihin merkkiuskollisuus perustuu?

-Yleisesti ottaen merkkiuskollisuus voi perustua lähestulkoon mihin vain. Automerkkien välillä on toki eroja ajo-ominaisuuksissa ja käyttökustannuksissa, mutta tiettyyn merkkiin kiintymisessä on harvemmin kyse vain järkiperäisistä käytännön seikoista. Enemmän on väliä sillä, miten automerkin perinteikkyys, maine ja arvokkuus puhuttelevat kuljettajaa mielikuvien tasolla. Voi olla, että jo äidinmaidossa on tullut ikuinen sitoumus tiettyyn merkkiin, koska perheessä on aina luotettu yhteen ja ainoaan. Toiselle merkkirakkaus voi syntyä tavasta, jolla moottori kehrää, ja kolmannelle tärkeintä on kuuluminen tietyn merkin nimeen vannovaan yhteisöön, kertoo Kamuxin Suomen aluepäällikkö Ari Pihlaja.

-Volvon brändi liitetään usein turvallisuuteen, ja Suomessa on hyvin vaihtelevat ajo-olosuhteet, mikä varmasti korostaa turvavarusteiden merkitystä. Tämä saattaa kasvattaa merkkiuskollisuutta, kun ei haluta vaihtaa turvattomampaan autoon mielikuvatasollakaan. Mersulla taas on pitkä historia premium-merkkinä, ja uskollisuus periytyy usein, hän jatkaa.

Lue myös- Mersu klikatuin automerkki