Dacia uudistuu kattaen kaikki mallit

Dacia uudistuu kaikin tavoin aina perusajattelusta alkaen, kattaen kaikki mallit. Selkeimmin muutos näkyy uudesta merkistä ja nimen kirjoitusasusta, jotka otetaan käyttöön kerralla koko mallistossa. Tulevaisuudesta kertoo jännittävä Manifesto-tutkielma. Suomessa tulee myyntiin täydellisemmin varusteltu, edelleen erittäin kohtuuhintainen valikoima Dacioita.

Dacia on kasvanut vuonna 2004 tapahtuneen uudelleen syntymisensä jälkeen täysi-ikäiseksi. Merkin myynti on ylittänyt 18 vuodessa 7,5 miljoonan auton rajan. Euroopassa Dacia on noussut tuntemattomuudesta kolmanneksi suosituimmaksi merkiksi yksityisasiakkaiden keskuudessa.

Renault Group esitteli vuosi ja kahdeksan kuukautta sitten tammikuun 14. päivänä 2021 konsernin uuden Renaulution-strategian. Siinä Dacialle asetettiin selkeä tehtävä: kohota järkevän hintaisen liikkumisen valtamerkiksi, todelliseksi peruskallioksi automerkkien joukossa.

Nyt 20 kuukautta Renaulution-strategian esittelyn jälkeen Dacia on valmis aloittamaan uuden kappaleen historiassaan. Sen valmistamista autoista tulee aiempaakin houkuttelevampia ja paremmin varustettuja kuitenkaan rahalle saatavasta vastineesta tinkimättä. Dacian uudesta aikakaudesta kertovat uusi identiteetti, uusi logo, uusi muotoilu ja monet muut asiat.

Mahtava peruspaketti

Kasvaessaan täysi-ikäiseksi Dacia on tarjonnut autoissaan kaiken olennaisen. Vaatimustaso on kuitenkin vuosien aikana noussut, mihin Dacia nyt uudistuessaan vastaa. Esimerkiksi ilmastointilaitetta ei vielä 18 vuotta sitten pidetty välttämättömänä, mutta nyt autoa on vaikea myydä ilman sitä. Sen takia jatkossa kaikissa Dacia-malleissa on ilmastointi vakiona.

Tieto-viihdejärjestelmien kehitys on ollut viime vuosina nopeaa. Silti Dacian mielestä on turhaa rakentaa autoon kahta tai kolmea kosketusnäyttöä, kun samaan ja jopa parempaan tulokseen pääsee yhdistämällä omistajan älypuhelimen autoon. Se toteutetaan Dacian Media Controlin avulla.

Perusauto ei tarkoita vaatimatonta tai että jostain pitäisi tinkiä. Dacia on kasvanut merkittäväksi autonvalmistajaksi ja myyntimenestykseksi, sillä sen autot ovat älykkäitä ja oivaltavia. Niissä on varusteita, kuten edellä mainittu Media Control sekä kattotelineeksi muuntuvat kattokiskot, joista muut valmistajat ottavat oppia. Myös Dacian muotoilu on tyylikästä, eikä se maksa yhtään ylimääräistä. Tulevaisuudessa Dacia vie kehittämiään ratkaisuja uudelle tasolle.

Ympäristöä kunnioittaen

Dacian filosofiaan kuuluu termi Eco-smart, mikä tarkoittaa taloudellista ja ympäristön huomioon ottavaa ajattelua. Siihen kuuluu hyväksi havaittujen ratkaisujen käyttäminen sen sijaan, että kehitettäisiin valtavilla investoinneilla jotain uutta.

Dacia uudistuu ilman ylenpalttista ja osin turhaa tekniikkaa, Daciat voidaan rakentaa kevyemmiksi, minkä ansiosta ne kuluttavat vähemmän polttoainetta. Siitä pitävät sekä omistajien lompakot että planeettamme. Esimerkiksi Jogger on 300 kiloa kevyempi kuin sen tärkeimmät 7-paikkaiset kilpailijat.

Luontoa kunnioitetaan Dacialla myös kierrätysmateriaaleilla. Tällä hetkellä 12 prosenttia Daciassa käytettävästä muovista on kierrätettyä, mikä on selvästi uusien eurooppalaisten autojen keskiarvoa suurempi määrä. Seuraava askel on nostaa kierrätetyn muovin määrää. Seuraavan sukupolven Dusterissa jo viidennes muovista on kierrätettyä.

Manifesto-tutkielma

Dacian hämmästyttävä Manifesto-tutkielma keskittyy merkin perusarvoihin niitä vahvistaen. Koemallissa toteutuu kaikki, mikä on Dacialle tärkeää. Manifesto on yksinkertainen ja samalla erittäin tyylikäs, vankka ja monellakin tavalla ulkoiluun tarkoitettu. Tehokas, taloudellinen ja ympäristöön huomioon ottava ovat myös Manifesto-tutkielmaan sopivia määritelmiä.

Manifesto-tutkielma toimii innovaatioiden laboratoriona, ja auto sekä sen matkustajat ovat läheisessä yhteydessä luontoon. Manifesto-tutkielma ei ole sinällään Dacian tulevaisuuden malli, mutta siinä esiteltäviä ajatuksia nähdään aikanaan esiteltävissä uusissa Dacioissa. Samalla Manifesto-tutkielma avartaa niitä arvoja, joille Dacian menestys perustuu.

Manifesto-tutkielma määrittelee uudelleen mikä on autoilussa tärkeää. Se on erittäin yksinkertainen tuoden samalla matkustajat niin lähelle luontoa kuin mahdollista. Autossa ei nimittäin ole ovia, ikkunoita eikä edes tuulilasia. Autossa ollaan yhtä luonnon kanssa ja nautitaan kaikilla aisteilla sen antimista.

Siitä huolimatta modernia elämää ei ole unohdettu, vaan älypuhelimen käyttö on viety askel nykyistä pidemmälle. Sen voi yhdistää niin kojelautaan kuin ajotietokoneeseen. Jo nykyisissä Dacioissa käytössä olevaa järjestelmää on kehitetty monipuolisemmaksi. Täysin uutena ideana on YouClip, yksinkertainen järjestelmä, jolla autoon voidaan kiinnittää monenlaisia järkeviä varusteita.

Sähköauto

Dacia uudistuu, mutta 4-paikkainen täyssähköauto Dacia Spring ei ole tulossa Suomen maahantuontimallistoon, koska valmistaja ei toistaiseksi ole kehittänyt autosta ns. kylmän ilmaston versiota.

Kaikki uudistuneet Daciat tunnistaa hauskasta DC-merkistä keulalla. Takana ja ohjauspyörässä on jatkossa merkin sijasta tekstilogo. Sisustuksessa on luovuttu kromin käytöstä, jonka tilalla on aiempaa maanläheisempiä materiaaleja ja värejä.

Dacian vakiovarustelu kohentuu niin, että ilmastointilaite on jatkossa vakiona kaikkien mallien kaikissa varustetasoissa. Keskimmäinen varustetaso vaihtuu Comfortista Expressioniksi, jossa on Sanderossa, Sandero Stepwayssa ja Joggerissa uusina varusteina nyt 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, pysäköintitutka edessä, peruutuskamera ja katvealuevaroitin.

Uudistuneen Dacia Sanderon hinnat alkavat TCe 90 Essentialin 16 399 eurosta. Uusi Expression maksaa 17 999 euroa, ja siinä on vakiona perusvarustelun lisäksi mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, peruutuskamera, pysäköintitutka edessä ja takana, sähkösäätöiset ja lämmitettävät ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa ja Dacia Media Display -multimediajärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Dacia Sandero Stepwayssa on aina Expression-varustelu, ja mallisarjan hinnat alkavat 18 999 eurosta. Uutuutena on Joggerista tuttu TCe 110 -moottori, joka nostaa hintaa tuhannella eurolla. Automaattivaihteinen TCe 90 Expression maksaa 21 299 euroa.

Uudistunut Dacia Jogger on saatavissa jatkossakin kolmella varustetasolla joko 5- tai 7-paikkaisena. Hinnat lähtevät Jogger TCe 110 Essentialin 19 399 eurosta ja lisäpaikat korottavat hintaa tuhannella eurolla.

Dacia Dusterin hinnat alkaen versiona on TCe 90 Essential, joka maksaa 20 399 euroa. Kaikissa muissa Dustereissa on joko TCe 150 tai Blue dCi 115 -moottori sekä Expression- tai Journey-varustelu. Täydellisin Journey-varustelu antaa hyvän vastineen 1 400 euron lisähinnalleen, sillä siihen kuuluvat tuumaa suuremmat pyörät, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi, navigointi, peruutuskamera, älyavain ja paljon muuta. Duster Journeyn saa 26 399 eurolla joko etuvetoisena automaattivaihtein (TCe 150) tai nelivetoisena 6-portaisella manuaalivaihteistolla varustettuna (TCe 150 tai Blue dCi 115).