Dacia Duster – mallisto uudistui

Dacia Duster on uudistunut ja sen varustelu on kaikilla varustetasoilla nyt entistäkin kattavampi. Mallisto on kasvanut täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla.

Suositun, pian kahden miljoonan myydyn auton rajapyykin ylittävän Dacia Dusterin uudistukset on tehty pitkälti auton taloudellisuuden parantamiseksi. Lisäksi mallistoa on uudistettu asiakkaiden toiveiden pohjalta, parantaen auton käytännöllisyyttä entisestään.

Dusterin keulalle on saatu LED-ajovalot ja aerodynamiikkaa on parannettu monin tavoin, minkä ansiosta päästöjä ja polttoaineen kulutusta on saatu pienennettyä. Vaihtamalla ajovalot ledeiksi niihin on saatu lisää tehoa ja sen myötä turvallisuutta, samalla kun valojen energian kulutus on pienempi.

Ohjaamossa mukavuutta on lisätty monella tavalla. Verhoilumateriaalit on uusittu aiempaa hienostuneemmiksi. Etuistuimilla pääntukien tarjoama tuki on aiempaa parempi ja niiden uusi muotoilu parantaa näkyvyyttä niin edestä taaksepäin kuin takaa eteen.

Vakiona ilmastointi kaikissa malleissa

Varustetasoa on kohennettu entisestään, ja aiemmin Duster-mallistossa ollut Access-varustetaso on jäänyt pois. Siten kaikissa Dustereissa jo perusmallista alkaen on nyt vakiona ilmastointi, Bluetooth-toiminnoilla varustettu radio, ajotietokone, lämmitettävät etuistuimet, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät LED-ajovalot, vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, mäkilähtöavustin sekä peruutustutka. Dusterin nelivetoversioissa vakiona on lisäksi alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa.

Keskimmäisestä Comfort-varustetasosta lähtien varusteluun kuuluu tyylikkäät kevytmetallivanteet sekä Soft Feel -päällysteinen ohjauspyörä, johon on lisätty myös painikkeiden taustavalaistus, mikä helpottaa niiden käyttämistä pimeällä. Lisäksi vakionopeudensäätimen kaikki kytkimet löytyvät nyt kätevästi ohjauspyörästä. Ylimmällä Prestige-varustetasolla on uutena vakiovarusteena digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi sekä käytännöllinen 1,1 litran vetoisella säilytystilalla varustettu kyynärnoja.

Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Essential-versiossa vakiona oleva Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB ja Bluetooth. Lisäksi siinä, kuten Dusterin muissakin tieto-viihdejärjestelmissä, on kaukosäätöpainikkeet, joiden ansiosta käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörältä radio- ja puhelutoimintoja käytettäessä. Comfort-varustetasolla on vakiona suomenkielinen, 8” kosketusnäytöllä varustettu Media Display, johon voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla. Ylimmän Prestige-varustetason Media Nav -järjestelmässä älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi laitteessa on nimensä mukaisesti integroitu navigointi. Niin Media Displayn kuin Media Navinkin yhteydessä kojelaudan varusteisiin kuuluu kaksi USB-pistoketta.

Kaikki moottorit turboahdettuja

Nelivetoisissa Duster-versiossa kosketusnäytöltä löytyy lisäksi 4×4-monitori, joka näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat, korkeusmittarin ja kompassin. Ylimmällä Prestige-varustetasolla vakiona on lisäksi mm. pysäköintiä helpottava peruutuskamera, jonka kuva tulee näytölle.

Dusterin kaikki moottorit ovat turboahdettuja ja käsivalintainen vaihteisto on nyt aina kuusiportainen. Bensiinimoottoreita on mallistossa kolme: TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Numero kertoo moottorin tehon hevosvoimissa. TCe 90 ja TCe 130 -moottorilla varustetut versiot ovat aina etuvetoisia. Tehokkaimman TCe 150 -moottorin osalta valikoimissa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi, odotettu etuvedon ja automaattivaihteiston yhdistelmä. Tämä Dusterin kaksoiskytkinautomaatti yhdistää automaattivaihteiston mukavuuden ja manuaalivaihteiston taloudellisuuden. Myös 115-hevosvoimainen turbodiesel on edelleen saatavilla, nelivedon yhteydessä. Dusterin kaikkien versioiden vetokyky on 1 500 kg (jarrullinen perävaunu).

Entistä tyylikkäämpi ja kattavammin varusteltu Duster on edelleen tuttu ja tunnistettava, tietenkin myös erinomaisen hinta-laatu-suhteensa puolesta. Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 399 eurosta. Automaattivaihteinen 150 hv etuveto, manuaalivaihteistolla varustetut 150 hv bensaneliveto sekä 115 hv dieselneliveto ovat kaikki hinnaltaan yhtäläiset, alkaen 22 399 €. Jos Dusterinsa varustukseen kaipaa vielä jotain lisää, myös lisävarusteiden hinnat ovat Dacian tapaan edulliset.

Uudistuneita Dacia Dustereita saadaan Suomeen jo nyt syksyllä. Uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 -versiot saapuvat koeajettaviksi Dacia-liikkeisiin lokakuussa ja myös ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa näillä näkymin lokakuun aikana.

Dacian tarina Suomessa