Autoilutuotteiden myynti kasvoi Broman Groupissa

Autoilutuotteiden myynti kasvoi Broman Groupissa ostovoiman muuten heiketessä

Suomalaisen perheyrityksen Broman Groupin liikevaihto pysyi jo kolmatta vuotta samalla tasolla ja tulos heikkeni edellisestä tilikaudesta. Yhtiön keskeinen liiketoiminta-alue eli autoilu kehittyi kuitenkin hyvin. Päättyneellä tilikaudella avautui ensimmäinen Motonet-tavaratalo Ruotsissa ja logistiikkakeskuksen laajennus valmistui.
Kansainvälistyvän Broman Group -konsernin liikevaihto oli 466,0 miljoonaa euroa ja se pysyi edellisen tilikauden tasolla (2022: 465,1). Tilikauden tulos verojen jälkeen oli 20,1 miljoonaa euroa (2022: 25,8). Yhtiön tilikausi päättyi syyskuun lopussa.
– Kuluttajakysyntä jatkui maltillisena ostovoiman heikkenemisen myötä. Tulosta rasittivat yleinen kulujen nousu ja vaihto-omaisuuden arvostuskirjaukset. Investoinnit tulevaan kasvuun olivat merkittäviä, summaa Broman Groupin toimitusjohtaja Toni Stigzelius.

Pandemia viivästytti autojen huoltoja ja korjauksia

Vaikka käyttötavarakauppa on yleisesti kärsinyt hintojen ja korkojen noususta, autoilutuotteiden myynti kehittyi tilikauden aikana hyvin niin kuluttaja- kuin yritysmyynnissä. Pandemian aikana moni viivästytti autojen huoltoja ja korjauksia, ja nyt nämä työt on tehtävä.
– Strategiamme mukaisesti teimme myös lisäpanostuksia autoilun ja varaosien markkinointiin ja oma logistiikkamme on mahdollistanut tuotteiden hyvän saatavuuden, joten onnistumiset eivät ole sattumaa, Stigzelius avaa.
Autokorjaamoasiakkaita palvelevan Varaosamaailman liikevaihto kasvoi lähes 5 prosenttia. Finntestin liikevaihto puolestaan pieneni korjaamoasiakkaiden varovaisten investointien vuoksi, mutta huolto- ja varaosamyynti kuitenkin kasvoivat, koska korjaamot venyttivät koneiden ja laitteiden elinkaarta korjaamalla.

Isoja investointeja logistiikkaan ja digitaaliseen kauppaan

Broman Logisticsin logistiikkakeskuksen 25 000 neliömetrin laajennus valmistui tilikauden lopussa Keravalla ja tuplasi keskuksen tilat. Kyseessä on 50 miljoonan euron investointi.
– Logistiikkakeskuksen huippumoderneilla automaatioratkaisuilla luomme perustaa logistiikan skaalautuvuudelle ja toimitusketjun tehokkuuden lisäämiselle. Myös digitaalisen kaupan edellytyksemme ovat parantuneet, kun Motonetin uusi verkkokauppa otettiin käyttöön, sanoo Stigzelius.

Kasvua kansainvälistymällä

Tilikauden aikana toteutui odotettu Motonet-ketjun laajentuminen Ruotsiin. Verkkokauppa ja ensimmäinen tavaratalo avautuivat syksyllä 2023.
– Tämä on logistiikkainvestointien ohella yksi suurimmista investoinneista, mitä olemme tulevaan kasvuun tehneet. Ensimmäiset myyntikuukaudet ovat osoittaneet, että konseptimme on ruotsalaisille kuluttajille mieleinen, Stigzelius sanoo.
Motonet jatkaa laajentumista uusille paikkakunnille Suomessa ja Ruotsissa. Vuonna 2024 avataan tavaratalot ainakin Örebrossa ja Gävlessä sekä kolmannella, vielä julkistamattomalla paikkakunnalla. Suomen 41. Motonet avataan Kirkkonummelle keväällä 2024. Päättyneen tilikauden aikana Suomessa avattiin yksi uusi tavaratalo, kun Motonet ja Varaosamaailma muuttivat uusiin tiloihin Kuopiossa.
– Suomalaiselle perheyritykselle on tärkeää kasvaa kannattavasti ja vastuullisesti. Kuluneen vuoden aikana maksoimme yhteisöveroja noin viisi miljoonaa euroa. Henkilöstölle maksoimme erilaisia tavoite- ja tulospalkkiota sekä muita bonuksia yhteensä lähes kaksi miljoonaa euroa. Iso kiitos koko henkilöstöllemme upeasta työstä yhtiön ja asiakkaiden eteen, kiittää Broman Groupin hallituksen puheenjohtaja Harri Broman.