Suomen ruokabrändiä vietiin maailmalle

Suomen ruokabrändiä vietiin maailmalle. Mukana Saksassa oli maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Mitä jäi käteen  Grüne Woche -messuilta Saksasta?

Suomi teki pitkästä aikaa näkyvän markkinointitempauksen ulkomailla, kun maan ruokabrändiä vietiin ulkomaille maailman suurimmille Grüne Woche -messuille Berliinissä 18.-28.1.2019. Omasta messuhallista päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain keskusjärjestö MTK.

MTK:n lausuttuna tavoitteena yhteistyölle oli, että elintarvike- ja puutuotevientiin satsaavien suomalaisyritysten asemat Saksan markkinoilla paranevat ja matkailu eri puolille Suomea kasvaa. Myös painetta uusille avauksille on, sillä MTK:n puheenjohtaja Juha Marttilan mukaan ilman kannattavaa ruokavientiä koko ruuantuotannollamme on edessä taantuma – Suomen kotimarkkinoiden varaan kun ei nykyisellä tuottajahintarakenteella voi elintarviketeollisuus tulevaisuuttaan rakentaa.

Viimeisen kahden viikon aikana yli 80 suomalaista yritystä toi tuotteensa ja palvelunsa näkyvästi Grüne Wochelle. Suurimpana yksittäisenä alueena messuilla näkyi Saimaa, jonka kokonaisuuden rakentamisesta vastasi Päivi Karhunen Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä. Saimaalta mukana messuilla oli 15 yritystä.

-Olemme aloittaneet valmistelut jo hyvissä ajoin. Grüne Woche -messuilla mukana olevat Saimaan alueen yritykset ovat lokalisoineet tuotteitaan päivittämällä esimerkiksi tuotepakkauksensa saksankielisiksi. Messuilta haetaan paitsi kuluttajapalautetta tuotteista, myös verkostoitumista ostajien ja tukkuliikkeiden kanssa, toteaa Karhunen alueen tavoitteista.

Saimaalta mukaan saatiin mm. ruoantuottajia, panimoita ja keittiövälinevalmistajia. Myös tuloksia messuilta on saatu.
– Iso saksalainen kauppaketju Edeka Nord on valinnut SunSpeltin spelttimuron ja -lakupatukan mukaan ketjun kaupoille tarjottaviin tuotteisiin. Tuotteitamme on siis pian saatavilla saksalaisissa ruokakaupoissa. Meillä on tällä hetkellä vientiä kuuteen maahan, ja nyt panostamme vahvasti saksankieliseen markkina-alueeseen, sanoo SunSpeltin toimitusjohtaja Kari Kaipainen.

SunSpeltin tuotteet ja suurin osa Etelä-Savosta esillä olevista ruokatuotteista on luomua ja valmistettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaan, mitä saksalaisilla markkinoilla arvostetaan suuresti. Kari Kaipaisen mukaan suomalainen yöttömässä yössä kasvava puhdas ruoka kiinnostaa yhä enemmän kansainvälisiä kuluttajia.

Messuilla on mukana toista kertaa myös kangasniemeläinen Vavesaaren tila.
– Ulkomainen vienti on meille iso tavoite. Edellisen messukokemuksen perusteella esittelemme tällä kertaa enemmän vähäsokerisia tuotteita, joille on paljon kysyntää: muun muassa mustikka- ja tyrnimyslin ja luomuraparperimehun, jota tarjoillaan messuilla ostajille suunnatussa isossa tilaisuudessa, kertoo Taina Laitinen Vavesaaren tilalta.

Myös luomuoluet vetävät Saksassa ja tämän trendin aallonharjalla messuilla esittäytyivät mm. savonlinnalainen Mustan Virran Panimo sekä Saimaa Brewing Company.

– Kotimaan myyntimme on kasvanut voimakkaasti ja tänä vuonna tähtäämme Saksan ja ulkomaiden markkinoille. Neuvotteluja viennistä Kiinaan ja Venäjälle on jo ollut. Oluissa myös gluteenittomuus kiinnostaa ulkomaisia ostajia, sanoo Mustan Virran panimon toimitusjohtaja Petteri Vänttinen.

Messujen päättyessä suomalaiset tuotteet näkyvät vielä saksalaisissa kauppaketjuissa, joista mm. KaDeWe ja Edeka ovat toteuttaneet tammikuussa erityisiä Suomi-kampanjoja myymälöissään. Myös messuilla suomalaiset tuotteet löytyivät kauppaketjujen osastoilta.

Grüne Woche -messuilla suomaisuutta esiteltiin ruokatuotteiden lisäksi myös muutoin: kävijöitä hemmoteltiin mm. saimaalaisella äänimaisemalla, jonka toteuttivat yhteistyössä enonkoskelainen äänituottaja Markus Pesonen ja tamperelainen Framery Oy. Messuilla yhtenä järjestäjänä toiminut Kirsi Mättölä Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:ltä totesi äänimaiseman olleen jopa niin suosittu, että aika ajoin neljälle henkilölle kerrallaan mitoitetussa Frameryn tilassa nähtiin tuplasti enemmän kävijöitä. Myös suomalaiset matkailuesitteet loppuivat nopeasti kesken ja lisää jouduttiin tilaamaan lentopostina.

-Grüne Woche-messut ovat nyt ohi, mutta suomalaisten tuotteiden näkyvyys Saksassa kestää vielä pitkään. Reilun kahden viikon päästä Vavesaaren tilan ja Aten Marja-aitan tuotteet ovat esittelyssä televisiokanava Kabel 1:n Dirk Hoffmanin ruokaohjelmassa. Myös saksalainen turismiin keskittynyt televisiokanava DTV on kuvannut messuilla olleita yrityksiä omaan ohjelmaansa, kertoo Päivi Karhunen tulevista tapahtumista.